عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: هدف مجلس ازتدوین طرح جهش تولید وتامین مسکن و الزام دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی خانه دارکردن افراد کم درآمد با پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره وپوشش ۸۰ درصدی هزینه ساخت به همراه تامین زمین رایگان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ اقبال شاکری با اشاره به تایید طرح جهش تولید وتامین مسکن توسط شورای نگهبان، گفت: در این طرح وزارت راه وشهرسازی مکلف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شده است؛ برای ساخت این مقدار واحد مسکونی، تمامی هزینه ها ومنابع مالی آن درقانون پیش بینی شده است.

وی افزود: ۸۰ درصد هزینه ساخت واحدهای مسکونی ازمحل منابع تسهیلاتی بانک‌ها با سود ۹ الی۱۲ درصد و در روستاها تا ۴ درصد پرداخته خواهد شد که درقانون بودجه ۱۴۰۰ نیز به آن اشاره شده است. حتی منابع مالی پرداخت تسهیلات برای ساخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی وبیش ازمقدارمشخص شده درطرح جهش تولید وتامین مسکن در نظرگرفته شده است. ازسوی دیگر تامین زمین مورد نیاز نیز برعهده دولت خواهد بود.

شاکری تصریح کرد: اگر هر واحد مسکونی را به طومتوسط ۱۰۰ متر  وهزینه ساخت هر مترمربع را ۵ میلیون تومان در نظربگیریم، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت واحد های مسکونی می‌شود. از این رو تمامی بانک ها مدنظر قانون باید ۲۰ درصد ازمنابع تسهیلاتی خود که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است را به ساخت مسکن اختصاص دهند، البته این مبلغ را هم باید در طول سه سال پرداخت کنند و تنها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال نخست بوده که حدود ۴ درصد منابع تسهیلاتی بانک ها می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه اجرای قانون جهش تولید وتامین مسکن نیازی به بودجه خاصی نداشته و آقای خاندوزی وزیر اقتصاد نیز هنگام تدوین این طرح کاملاً در جریان بوده است لذا وی با همکاری آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی باید بانک ها را به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، ملزم کرده و درچند ماه آینده خبر عقد قرارداد ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای افراد واجد شرایط را اعلام کنند.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم با تدوین طرح جهش تولید وتامین مسکن تلاش کرد گامی برای خانه دارکردن افراد فاقد مسکنی که به دلیل گرانی‌های افسارگسیخته امکان تامین خانه را نداشته اند، بردارد. لذا هدف مجلس توانمند کردن افراد فاقد مسکن با تسهیلات بانکی ارزان و با پوشش ۸۰ درصد هزینه ساخت به همراه تامین زمین ارزان قیمت و رایگان بوده تا راحت تر صاحب خانه شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برای تامین وام ارزان قیمت نیز صندوقی با عنوان صندوق ملی مسکن درقانون جهش تولید وتامین مسکن پیش بینی شده تا با منابع تسهیلاتی بانک ها تجمیع ومشکلی جهت پرداخت وام ارزان و با بهره پایین وجود نداشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی افزود: ساخت مسکن درکشورهای دنیا به عنوان موتور محرکه اقتصاد شناخته شده و این امر در ایران نیز صادق بوده چرا که تمامی ارکان آن اعم مصالح ساختمانی، فناوری ساخت، نیروی کار وپیمانکار ماهر درداخل کشور وجود داشته و به نوعی پایه های اقتصاد مقاومتی است؛ همچنین با ساخت انبوه مسکن حدود ۳۰۰ شغل رونق گرفته و اشتغال زایی خوبی در این حوزه ایجاد می‌شود.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی افراد ادعا می‌کنند که دولت توانایی ساخت یک میلیون واحد مسکونی را ندارد وپرداخت تسهیلات نیز ایجاد تورم می‌کند که به هیچ عنوان صحیح نبوده چرا که محل تامین منابع مالی لازم برای ساخت این مقدار خانه توضیح داده شده و ازطرفی به دلیل اینکه پرداخت تسهیلات به تولید منجر می‌شود، تورم ایجاد نخواهد کرد.