به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کانون البرز: مراکز فرهنگی، هنری ثابت و سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، هفته‌ پژوهش و فناوری را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون البرز، مراکز مختلف کانون در این استان به مناسبت هفته‌ پژوهش فعالیت‌های ویژه‌ای را تدارک دیده و به دو صورت حضوری و مجازی برای اعضا و دانش آموزان اجرا کردند.

دانش آموزان مدارس مختلف با حضور در فعالیت‌های پژوهش محور مرکز شماره ۴ کانون کرج  با ساخت«ربات» آشنا شده و در مورد ساخت عجیب ترین ،زیباترین و قابل حرکت‌ترین  ربات بحث و گفت و گو کردند.

معرفی وقایع به مانسبت هفته پژوهش،معرفی کتاب قصه‌های علمی، نمایش پویانمایی«همدلی» و نقد آن توسط اعضا، بحث وگفتگو درباره ارتباط اشکال اشیا و کاربرد آنها، نقاشی ترکیبی با استفاده از روش نقاشی، کلاژ( تکه چسبانی) به منظور پرورش مهارت خوب دیدن و تمرین قصه‌گویی قصه‌های علمی به منظور حضور اعضا در مهرواره استانی «قصه‌های علمی» از دیگر برنامه‌های این مرکز بود.

برگزاری نشست تخصصی«تفکر پژوهی و مهارت‌های زندگی»

برگزاری نشست تخصصی «تفکر پژوهی و مهارت‌های زندگی»  از دیگر ویژه‌ برنامه‌های مرکز شماره ۴ کانون کرج بود که با حضور والدین اعضا و دانش اموزان پژوهشگر برگزار شد .

محبوبه اسپیدکار، مولف کتاب پژوهش اعضا، روان‌شناس و مدرس روان‌شناسی کودک و نوجوان که به عنوان مدرس در این نشست حضور داشته و  در مورد نقش والدین در ایجاد کنجکاوی و پرسشگری در فرزندان و تاثیر آموزش تفکر پژوهی در بالا بردن مهارت های اجتماعی و تحصیلی آنان با حاضران سخن گفت.

برگزاری ویژه برنامه آشنایی با هفته پژوهش در مرکز مجتمع کرج

معرفی هفته پژهش، معرفی کتاب‌ها، شخصیت‌های علمی،بررسی آثار پژوهشی ساخت ویدیوی  معرفی شخصیت «ابوبکر کرجی» ریاضیدان برجسته توسط عضو نوجوان، معرفی پژوهشکده کشاورزی کرج  ومعرفی کتاب علمی به شیوه نمایشی توسط اعضای کودک از فعالیت‌های ویژه مرکز مجتمع کانون کرج در هفته پژوهش بود .

اجرای ویژه برنامه پژوهش محور «زندگی در سرزمین من» در مرکز هشتگرد

معرفی سرزمین شهر «زارچ»یزد  با طرح سوال پژوهشی در پانل مرکز، معرفی قنات تاریخی شهر زارچ، معرفی شغل  «میرآبی»،فعالیت علمی آشنایی با «ساعت آبی»،نمایش فیلم مستند «شیوه حفر قنات»، تحقیق و پژوهش با موضوع «ابزار حفاری» و چگونگی حفر قنات و شبکه های آبرسانی از فعالیت‌های اجرایی در این مرکز بود .

مربیان این مرکز هم‌چنین در ویدیویی موسسه واکسن و سرم سازی«رازی» را به شیوه‌ی خلاق به  کودکان و نوجوانان معرفی کردند،

تولید محتوا با موضوع هفته پژوهش در مراکز شماره ۲ کانون کرج

اعضای مرکز شماره ۲ کانون کرج هم محتواهای مختلفی را در قالب معرفی شخصیت، کتاب‌ها و سرزمین‌های علمی به صورت ویدیوهای کوتاه تولید و در فضای مجازی منتشر کردند.

معرفی کتاب های علمی در مرکز شماره ۳ کانون کرج

همکاران مرکز شماره ۳ کانون کرج هم در یک ویژه برنامه، ضمن معرفی کتاب های علمی ،  کتاب «زمین ما ، دل ما» را روخوانی کرده و آزمایش های علمی را انجام دادند، تولید محتوا و نشر در فضای مجازی از دیگر فعالیت های این مرکز بود .

آشنایی اعضای کتابخانه سیار با پژوهش

کتابخانه سیار کانون البرز نیز مانند دیگر مراکز کانون استان، این هفته را به معرفی هفته پژوهش و کتاب‌های علمی اختصاص داد، مربی این کتابخانه با مراجعه به روستاهای ساوجبلاغ، اغلان تپه، آران تهراندشت، سعید آباد علاوه بر امانت کتاب به اعضا در مورد پژوهش و کتاب‌های علمی با آنان سخن گفت.

معرفی بازی ذره‌بین و بیان اهمیت دقت از دیگر برنامه‌های اجرایی در این مرکز بود .

گفتنی است ویژه‌ برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۰ تا ۲۵ آذر ۱۴۰۰ با شعار «از مساله‌شناسی تا معرفت‌شناسی» در کانون البرز برگزار شد.