به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار: از ابتدای طرح ودیعه مسکن تا ۲۲ آذرماه امسال تعداد ۴۰۳ هزار و ۱۸۰ فقره تسهیلات ودیعه مسکن در مجموع به مبلغ ۱۱۶ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

 بررسی آمار حاکی از آن است به تفکیک، مبلغ ۴۷ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ و مبلغ ۶۹ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال تا تاریخ ۲۲ آذرماه امسال تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است.

در همین راستا مبلغ ۲۴ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز متقاضی توسط بانک‌های عامل پذیرش شده‌اند و در حال تکمیل مدارک، ارائه ضمانت و دریافت تسهیلات هستند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۰ مقرر شده است که به منظور حمایت از مستاجرین، از محل مانده مصرف نشده سهمیه ابلاغی بابت تسهیلات قابل اعطاء به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا، در سال‌جاری تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مستاجران واجد شرایط معرفی شده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود و افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به گونه‌ای به سیستم بانکی معرفی شوند که تنها در چارچوب سهمیه‌های ابلاغی باشد.

 بر اساس استعلام  انجام شده از سامانه مربوطه مستقر در وزارت راه و شهرسازی امسال تا تاریخ ۲۲ آذر سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۵۶ هزار و ۹۰۷ نفر در مجموع ۲۲۲ هزار و ۳۹ میلیارد ریال در سامانه موردنظر ثبت‌نام و جهت دریافت تسهیلات یادشده به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
براساس آمار اعلامی متقاضیان معرفی شده به شبکه بانکی تا ۲۲ آذرماه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۲۲ هزار و ۳۹ میلیارد ریال بیشتر از سهمیه ابلاغی بوده و بدیهی است که معرفی متقاضیان بیشتر از سهمیه‌های بانکی منجر به عدم پذیرش متقاضیان از سوی بانک‌های عامل و در صف انتظار ماندن متقاضیان شده و بانک‌های عامل نیز هیچگونه تعهدی نسبت به پذیرش متقاضیان فراتر از سهمیه‌های ابلاغی ندارند.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون یا منتظر پاسخ استعلام خود هستند با به نظام بانکی معرفی شده‌ و وام اجاره را دریافت کردند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، درخواست متقاضی رد می‌شود