به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار: طرحی به نام شنبه های پروژه گردی توسط شهرداری کرج با هدف بررسی روند اجرایی پروژه های عمرانی، فرهنگی ، اجتماعی ،ترافیکی و دیگر پروژه های نیمه کاره و یا در دست احداث با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار: با توجه به اهمیت و جایگاه شهرداری ها در سطح کشور و خدمات متنوعی که به شهروندان ارائه می دهند در یک برنامه ریزی مشخص شهرداری کلانشهر کرج با ایجاد یک طرح به نام شنبه های پروژه گردی با هدف بررسی روند اجرایی پروژه های عمرانی، فرهنگی ، اجتماعی ،ترافیکی و دیگر پروژه های نیمه کاره و یا در دست احداث با حضور اصحاب رسانه این برنامه را هرهفته شنبه ها به اجرا می گذارد.

مقرر شده که در این طرح مدیران مناطق،روسای سازمان ها و مدیران بخش های متنوع مجموعه مدیریت شهری کرج به همراه اصحاب رسانه به بررسی وضعیت پروژه ها پرداخته و مشکلات و کاستی ها را مورد بررسی قرار دهند؛ در نخستین روز از اجرای این طرح ابتدا  پروژه پارک حاشیه رودخانه کرج ( پاکرود ) به دنبال پاکسازی حریم این رودخانه از ساخت وسازها اجرایی شده و قرار است به تفرجگاهی عمومی برای مردم تبدیل شود، مورد بازدید قرار گرفت.

معاون فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج در توضیح روند اجرایی این پروژه  که اواخر سال گذشته اجرایی شد، گفت: طی سال های گذشته حاشیه رودخانه کرج به واسطه ساخت وسازهای بی رویه سیمای دیگری به خود گرفته بود که با آزاد سازی حریم این رودخانه درآینده نزدیک تا شهریور ماه سال جاری این پروژه به مرحله بهره برداری می رسد.

معاون سازمان سیما ، منظر و فضای سبز شهرداری کرج افزود : همراهی و حمایت دستگاه قضایی موجب شد تا امروز شاهد روند دیگری در زیبا سازی فضای رودخانه کرج باشیم و تلاش ها براین است تا هر چه سریع تر این مکان عمومی برای تفرج مردم آماده شود؛ علیپور ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته، آزاد سازی حدفاصل آبگیر بیلقان تا پل حامی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است؛ برای اجرای این پروژه سازمان سیما، منظر مشاوری را برای مطالعه بستر رودخانه جهت جلوگیری از وقوع سیلاب بکارگرفته تا بازسازی مناسب از وقوع حوادث طبیعی احتمالی در این مسیر جلوگیری کند؛ در این پروژه قرار است، ۱۰ متر از هر طرف  رودخانه ساحل سازی و برای استفاده عموم شهروندان آماده شود.
علیپور با اشاره به اینکه عملیات آزادسازی بستر رودخانه از بهمن سال گذشته آغاز شده، افزود: امیدواریم امسال بتوانیم مسیری به طول ۱.۵ کیلومتر از هر طرف رودخانه برای استفاده شهروندان مهیا کنیم ؛ ایجاد مسیر پیاده‌روی، دوچرخه سواری، محل اسکان، گردشگری، تفریحی، تجاری و امثال در کنار برخی المان‌های باهویت، بخشی از اقدامات شهرداری در این پروژه خواهد بود؛ مرحله اول این پروژه  به طول یک کیلومتر تا پایان تابستان امسال به بهره برداری برسد؛ وی با اشاره به اینکه با احتساب طراحی و زیرسازهای صورت گرفته،پارکرود کرج ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفت: اعتبار در نظرگرفته برای این پروژه هفت میلیارد تومان بوده که در صورت نیاز قابل افزایش است.
علیپور با تاکید بر اینکه این پروژه در تطابق با محیط زیست است، ادامه داد: شهرداری در بستر رودخانه هیچ دخل و تصرفی ندارد و پیاده روسازی در این محوطه با استفاده از مصالح طبیعی انجام میشود؛ به گفته این مسوول فرایند نگهداری از درختان کهنسال این محدوده هم با تعیین حریم‌های استاندارد و استفاده از سیستم آبیاری مدرن انجام می‌شود.
۱۷ هکتار از پارک محیط بان کرج به اولین سافاری پارک ایران تبدیل می شود  

طرح شنبه های پروژه گردی در کرج آغاز شد

پروژه دوم مورد بازدید مسوولان و اصحاب رسانه در کرج پارک ۲۴ هکتاری محیط بان در شرق این کلانشهر بود که رییس اداره فنی و طراحی سازمان سیما منظر شهرداری کرج در توضیح این پروژه بیان داشت :۱۷ هکتار از این پارک در مرحله  نخست به عنوان اولین سافاری پارک ایران در حال بهره برداری است.
رییس اداره فنی و طراحی سازمان سیما ، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با بیان اینکه کاربری‌های متعددی برای پارک محیط بان دیده شده است، عنوان کرد: امکاناتی همچون قرنطینه حیوانات، سکوهای بازدید، کافه رستوران و غیره از جمله امکانات این پارک خواهد بود؛  وی با بیان اینکه عمده کار پروژه پارک محیط بان در ۲ سال گذشته انجام شده است، تصریح کرد: امکانات رفاهی پروژه آماده بهره برداری است؛ اعتبار این پروژه برای سال جاری حدود سه میلیارد تومان است و در صورت نیاز تزریق اعتبار نیز خواهیم داشت،پارک محیط بان دارای پنل سکوی بازدید از حیوانات، پل معلق و گونه‌های متعددی از حیوانات است؛ همچنین در صدد هستیم حیوانات موجود در پارک چمران را به این پارک منتقل کنیم.

علیرضا روستایی درادامه افزود : در تلاش هستیم تنوع جانوران در پارک محیط بان را در سال جاری افزایش دهیم،این مجموعه حدود هفت هکتار است و برای اسکان گردشگران سوییت‌های ۶۰ و ۷۰ متری نیز در نظر گرفته شده است و بزودی شرایط برای ورود شهروندان و استفاده از فضای پارک محیط بان فراهم می شود اما هنوز این مجموعه کاملا به شهروندان کرجی و مسافران آنگونه که باید معرفی نشده است.

وضعیت مجموعه حیات وحش پارک چمران کرج در حال بررسی است

مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج  دیگر پروژه عمرانی و فرهنگی بود که مورد بازدید مدیران شهری و اصحاب رسانه قرار گرفت، شیردل نوری  مدیر این مرکز اظهار داشت : وظیفه اصلی  مجموعه حیات وحش پارک چمران  درمان حیواناتی است که به دلایل مختلف از طبیعت جدا شده‌اند؛ در صورت تشخیص محیط زیست، حیوانات درمان شده در این مجموعه به خانه اصلی خود بازگردانده می‌شوند.
نوری با تاکید بر اینکه به دنبال انتقال خرس و شیرهای مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران به پارک محیط بان هستیم، گفت: فضای نگهداری خرس و شیر در این مجموعه طراحی و بودجه آن مصوب شده است.
این مسوول تصریح کرد: طبق پیش های انجام شده،  قبل از فصل سرما خرس و شیر از پارک چمران به این پارک انتقال داده می‌شوند.
نوری با اشاره به وضعیت نگهداری از حیوانات در پارک محیط‌بان بیان  داشت: شهرداری تمام توان خود را برای حفظ و نگهداری استاندارد و اصولی این حیوانات به کار گرفته است.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر نگاه مدیریت شهری به مرکز نگهداری از حیات وحش مثبت  بوده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس شهرداری در ساخت زیستگاه‌ها، تهیه وسیله حمل و نقل مناسبت‌ برای بازدید شهروندان از مجموعه پارک محیط‌بان و تهیه امکانات مناسب جانبی همکاری لازم را داشته است؛ با توجه به اینکه اتوبان  همت از کنار پارک محیط بان عبور می‌کند این مجموعه یک پتانسیل گردشگری برای کشور محسوب می شود.
وی اظهار داشت: گونه‌های لاما و آلپاکا شترهای کمیاب آفریقای جنوبی، کل و بز، قوچ و بز، دو نژاد گوزن قرمز و زرد ایرانی، شترمرغ، گاومیش، پرنده های شکاری مانند سار، گپه، عقاب و گراز در این مجموعه نگهداری می شوند؛ علاقه مندان برای بازدید از این مجموعه از ساعت ۹ صبح تا  ۲۱ هر روز می توانند در این مجموعه  حضور پیدا کنند.

اولین پارک محله‌ای مناطق کم برخودار در منطقه ۲ کرج در حال احداث است

 در ادامه اولین تور «پروژه گردی»، اصحاب رسانه در منطقه دو حضور پیدا کردند تا شاهد روند پیشرفت عملیات عمرانی و فضای سبز در اولین پارک محله‌ای کرج باشند.

رئیس اداره فنی و طراحی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، در خصوص تشریح جزئیات این پروژه گفت: پارک محله‌ای سراج با مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع در این منطقه در حال ساخت است که به‌زودی شاهد بهره‌برداری و استفاده شهروندان از این پارک خواهیم بود؛ به گفته روستایی هفته آینده، عملیات اجرایی احداث تعداد بیشتری از پارک‌های محله‌ای در مناطق آغاز می‌شود.

  • نویسنده : علیرضا نصیرمنش