به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار: امروز 23 خرداد در مراسم معارفه و تودیع رئیس مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی استان البرز جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: سالانه حدود ۱۸ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور فوت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار: امروز ۲۳ خرداد در مراسم معارفه و تودیع رئیس مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی استان البرز جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: سالانه حدود ۱۸ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور فوت می‌کنند.

رئیس اورژانس کشور متذکر شد: در کشور حدود ۳ هزار پایگاه اورژانس وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۷۰۰ پایگاه جاده‌ای، یک هزار و ۳۰۰ پایگاه شهری، ۵۰ اورژانس هوایی و ۳۰۰ موتورلانس که بیشتر در شهرهای بزرگ و کلانشهر تهران و استان البرز مورد نیاز است نیز وجود دارد؛البته در بحث اورژانس موتوری در برخی شهرها به جهت ساختار شهری در مناطق قدیمی که امکان تردد آمبولانس نیست، خدمات اورژانس ارائه می‌دهد و اورژانس موتوری در حال توسعه است.

رئیس اورژانس کشور افزود: حدود ۵ هزار و ۶۰۰ آمبولانس در کشور وجود دارد که در واقع حدود ۳ هزار آمبولانس ما بیش از ۱۳ سال عمر دارد و عملاً کیفیت و کارایی ندارد؛ وی با بیان اینکه در مجموع تمام مشکلات ما در سه مورد خلاصه می‌شود، خاطرنشان کرد: اولین مشکل زیرساخت‌ها است و هنوز در کشور حدود ۳۵۰ پایگاه اورژانس کانکسی داریم که در شأن همکاران ما و ضمن اینکه محیط مناسبی برای زیست ندارد.

میعاد فر گفت: حدود ۲۵ هزار نیروی اورژانس در کل کشور وجود دارد اما در آمار واقعی باید ۶ تا ۷ هزار نیرو اضافه شود تا شرایط مطلوب را حفظ کنیم؛دراین راستا جلسات متعددی با سازمان استخدامی کشور داشتیم و تلاش می‌کنیم مجوزهای لازم را اخذ نمائیم.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه به زودی شورای عالی سلامت را با محوریت اورژانس با حضور رئیس جمهور و با دستور مقام عالی وزارت تشکیل خواهیم داد، اظهار کرد: چراکه شورای عالی سلامت ۴ سال تشکیل نشده است و اقدامات کارشناسی آن انجام شده است، وی بیان کرد: اورژانسی ترین وضعیت ما کمبود آمبولانس است و باید امسال آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور تزریق شود.

میعاد فر با بیان اینکه بالگرد یک وسیله ویژه است و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌ها، تأمین این مهم مشکل است، تصریح کرد: با توجه به دستور رهبری بخشی از بالگردها را سازمان‌های نظامی در اختیار ما قرار دادند. هزینه اورژانس هوایی بالا است و نیازمند اعتبار قابل توجهی است و در تأمین این اعتبار با چالش مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تنها ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری اورژانس هوایی در کشور شده است، خاطرنشان کرد: در استان البرز یکی از به روزترین اورژانس‌های هوایی وجود دارد که مانند آن تنها در ۵ نقطه کشور وجود دارد.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه البته هنوز تعداد مأموریت‌های هوایی ما افزایش پیدا نکرده است که نیاز باشد آمبولانس دوم وارد عمل شود، گفت: حتی اگر مأموریت دوم هم باشد فاصله تهران تا البرز ۴۰ کیلومتر زمینی است و طی ۳ دقیقه اورژانس هوایی تهران یا قزوین می‌تواند به اورژانس البرز کمک کند؛یکی از ویژگی‌های اورژانس کشور یکپارچگی است و اورژانس البرز هم می‌تواند در صورت نیاز به اورژانس قزوین کمک کند.

میعاد فر اظهار کرد: طبق مصوبه هیأت وزیران در سال ۸۶ باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر در شهرها یک پایگاه و در جاده‌ها به فاصله هر ۴۰ کیلومتر یک پایگاه داشته باشیم. ضمن اینکه در جاده پر تردد مانند جاده کرج – چالوس باید فاصله جایگاه‌های اورژانس ۱۵ کیلومتر باشد؛ وی با بیان اینکه بیشتر مشکلات ما در پایگاه هلی شهری است، متذکر شد: و در شهرهای ما مرگ‌های خاموش اتفاق می‌افتد و باید شاخص‌های محرومیت‌ها باید نسبت به جمعیت بازنگری شود، گفتنی است در این آئین از مهرداد بابایی تقدیر به عمل آمد و دکتر احمد مهدوی به عنوان رئیس اورژانس البرز معارفه شد.

  • نویسنده : علیرضا نصیرمنش