مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: مسائل بهزیستی صرفاً مسئله بهزیستی نیست، بلکه مسئله همه جامعه، شهر و استان ماست که باید با هم افزایی و هم گرایی بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز «وجیهه محمدی فلاح» مدیرکل بهزیستی استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته بهزیستی در سال جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۵۹ به همت شهید فیاض بخش تأسیس شد و ما امروز در چهل و دومین سالگرد تأسیس آن با شعار «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» در خدمت مردم هستیم.

وی مطرح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولّی سلامت اجتماعی، شبکه گسترده ای از خدمات متفاوت را به صورت تخصصی، حرفه ای و حمایتی به جامعه هدف خود شامل زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران اعصاب و روان، افراد در معرض آسیب و کسانی که دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند، ارائه می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز بیان کرد: بهزیستی سازمانی است که با مسائل اجتماعی فراوانی دست و پنجه نرم می کند و از آنجایی که تنوع خدمت رسانی این نهاد به افراد تحت پوشش بسیار زیاد است، شاید تاکنون به خوبی نتوانسته ایم نقش این سازمان را برای افراد جامعه تبیین و تشریح کنیم بنابراین از اصحاب رسانه انتظار داریم تا وظایف و اقدامات بهزیستی را بیش از پیش به سمع و نظر مردم برسانند.

محمدی فلاح با اشاره به وظایف و اقدامات این سازمان تاکید کرد: مسائل بهزیستی صرفا مسئله بهزیستی نیست، بلکه مسئله همه جامعه، شهر و استان ماست که باید با هم افزایی و هم گرایی بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. با وجود اعتبارات بسیار محدود دولتی امکان ارائه خدمات به طیف گسترده ای از جامعه هدف از سوی سازمان بهزیستی وجود ندارد.

وی حضورین خیرین به عنوان شرکای اجتماعی بهزیستی و نیز مراکز غیردولتی به عنوان بازوان اجرایی سازمان، گروه های جهادی و مردم را در این زمینه مهم دانست و از اصحاب رسانه خواست تا در مورد مطالباتی که از سازمان می شود و مسئولیت اجتماعی که بر عهده بهزیستی، مؤسسات، صنایع و حتی مسئولین و دستگاه های مختلف خدمات رسان گذاشته شده، یاریگر سازمان باشند تا هر یک بتوانند نقش خود را به خوبی ایفاء کنند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به پیش رو بودن فصل تنظیم قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، از خبرنگاران خواست تا در مورد برخی موارد ذکر شده در این قانون که موجب واگذاری بعضی مسئولیت ها به چندین نهاد یا ارگان و در پی آن پاسکاری ها و در نهایت عدم پیگیری و رسیدگی درست و به موقع مشکلات می شود، مطالبه گر باشند.

مدیر کل بهزیستی استان البرز در ادامه از مددجویان این استان خواست در سامانه قبوض رایگان آب، برق و گاز نام نویسی کنند.

 وجیهه محمدی فلاح افزود: پرداخت این قبوض برای خانوارهای تحت پوشش و گروه های هدف رایگان شده است.

وی ادامه داد: متقاضیان می توانند به ساممانه sam.behzisti.net برای ثبت نام مراجعه کنند.

محمدی فلاح تأکید کرد: لازم است اطلاع رسانی دقیق با هدف بهره مندی گروه هدف بهزیستی از این نوع خدمات هرچه بیشتر صورت گیرد.
وی بیان داشت : امروز برای تأمین مطالبات هرچه بیشتر جامعه هدف خود نیازمند همکاری بیش از پیش خیرین هستیم.
محمدی فلاح ادامه داد: باید مسئولیت اجتماعی یعنی وظایفی که نسبت به جامعه داریم هرچه بیشتر مورد توجه قرار داد.

مدیرکل بهزیستی البرز در این نشست همچنین از راه اندازی پنجمین خانه کوچک برای نگهداری از کودکان معلول دراستان خبر داد.

 وجیهه محمدی فلاح گفت: از ۴۰ هزار و۷۹۲  مددجوی بهزیستی، ۱۸ هزار و ۶۲۳ نفر از خدمات مستمری بهزیستی بهره‌مند هستند.

وی افزود: هم اکنون در ۵۵ مرکز توانبخشی بیش از ۳ هزار و۴۲۰ معلول نگهداری می‌شوند.

این مدیر استانی با اشاره به سرویس خدمات اجتماعی ۱۲۳ اظهار کرد: بیش از ۳هزار تماس تلفنی با این خط صورت گرفته که بخشی از این تماس ها غیر مرتبط با بهزیستی بوده اما بخش عمده این تماس ها با خدمات بهزیستی مرتبط است.

وی توضیح داد: کارشناسان مربوط به این حوزه به موضوعات آسیب های اجتماعی، همسرآزاری، کودک آزاری و افراد در معرض آسیب به عنوان مداخله در بحران عمل کرده و به افرادی که اعلام نیاز کنند، کمک می کنند.

وی با اشاره به هفته بهزیستی گفت: افتتاح گروه همیاران زنان سرپرست خانوار از جمله پروژه های استان البرز است.
وی در ارتباط با مساله ایجاد اشتغال و مسکن افراد دارای معلولیت تصریح کرد: موضوع مسکن، موضوع بحرانی جامعه هدف ماست و تسهیلات ارائه شده در قالب تسهیلات خرید و پرداخت ودیعه مسکن، تعریف شده که امسال به دلیل عدم تخصیص استانی، هنوز اعتبار ودیعه مسکن در بین مددجویان ارائه نشد اما در سال گذشته در این خصوص خدمات قابل توجهی انجام شد که بیش از ۲۵۰ نفر از مددجویان از این تسهیلات استفاده کردند.

وی به تسهیلات خوداشتغالی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف بهزیستی توانمندسازی جامعه هدف است که با آموزش و ایجاد اشتغال صورت می گیرد و در سال جاری ۱۵۳میلیارد تومان، سهم اعتبار تخصیص یافت که برای بحث اشتغالزایی در نظر گرفته شده و با معرفی مددجویان به بانک ها این تسهیلات ارائه می شود.