سیاست های بدون مطالعه و البته غیر منطقی در بازار خودرو متاسفانه طی سه سال اخیر وضعیت این بازار را هر روز وخیم تر و غم انگیز تر کرده است؛ انحصارطلبی در صنعت خودروسازی طی چندین دهه باعث شده تا مردم خودروهای بی کیفیت و با قیمت گزاف را خریداری کنند. خودرو در بسیاری از […]

سیاست های بدون مطالعه و البته غیر منطقی در بازار خودرو متاسفانه طی سه سال اخیر وضعیت این بازار را هر روز وخیم تر و غم انگیز تر کرده است؛ انحصارطلبی در صنعت خودروسازی طی چندین دهه باعث شده تا مردم خودروهای بی کیفیت و با قیمت گزاف را خریداری کنند.

خودرو در بسیاری از نقاط دنیا، به‌عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود و هیچ‌یک از مشتریان این کشورها خودرو را جهت سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌کنند؛ اما شرایط بازار ایران، بسیار متفاوت است و تنوع محصولات در بازار کشور ، به‌ویژه در رده تولیدات اقتصادی، بسیار پایین است و همان مدل‌های اندک نیز عمدتا به‌ صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌شوند که همین مورد، سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود.

 هنگام تحریم و هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، ارزش خودروها بیش‌ازپیش در بازار آزاد افزایش می‌یابد و بسیاری از مشتریان که نیاز واقعی به خودرو ندارند، برای فرار از تورم، به خرید خودرو رومی‌آورند تا ارزش سرمایه خود را حفظ یا آن را بیشتر کنند؛متاسفانه این اتفاق طی یکی دو سال اخیر در بازار کشور رخ داد و بسیاری از خودروهای اقتصادی از دایره توان مالی مشتریان به‌ویژه جوانان خارج شده است.

خودروهایی که جان مردم در آنها به خطر می‌افتد و ایمنی لازم و استانداردهای بین‌المللی را نداشته و ندارد؛ طی سال های اخیر با جلوگیری از واردات خودرو و عدم نظارت بر خودرو سازان خودروهای بی کیفیت تولید شده و مشتریان حق انتخاب ندارند زیرا اگر بازار یک کالای مهم رقابتی نباشد و تنها دستوری باشد وضعیت بهتر از این نخواهد بود و مردم مجبور به خرید این خودروها خواهند شد.

پرواضح است که منافع ملی و منافع عموم مردم ایران در هیچ یک از تصمیمات بازار خودرو و مسئولین امر اهمیت نداشته و ندارد در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز قیمت خودرو مجدداً روند صعودی پیدا کرده است و مسولین در هیچ سازمان یا مجموعه ایی تصمیم درستی نگرفته اند تا جلوی این بازار افسار گریخته را بگیرند.

ماجرا جالب تر شده زیرا خودروسازان طی دو سال اخیر اعلام کردند که ما در صنعت خودروسازی و تولیدات خودروهای خود بشدت متضرر شده‌ایم و خودرو را به قیمت خیلی ارزان به مردم ارائه می دهیم در صورتی که خودرو در بازار آزاد به دلیل تصمیمات اشتباه مسئولین هر لحظه در حال افزایش است و خودروهایی که طی یک سال و نیم اخیر با سیستم قرعه کشی و پیش فروش به مردم ارائه شده است بسیار ناچیز و کم بوده و نیاز جامعه را برطرف نکرده و این نوع روش بیشتر از آنکه بازار را کنترل کند بهم ریخته است و باعث صعودی شدن قیمت خودرو گردیده است.

متاسفانه دلالان در عرصه بازار خودرو طی این سال ها بیشترین سود را کرده اند چه در سطح کلان و چه خورد و یکی از علل مهم افزایش قیمت خودرو بوده اند و هستند اما هیچ تدبیری که کارگشا باشد توسط مسئولین امر صورت نگرفته است و تنها با تصمیماتی مقطعی بازار کنترل شده است.

امیدواریم در دولت جدید هرچه سریعتر تصمیاتی قاطع نه مقطعی گرفته شود و آزاد سازی وارادات انجام گردد تا شاید با ایجاد یک بازار رقابتی خودروسازان کیفیت و کمیت تولیدات خود را افزایش دهند و مردم ایران همانند دیگر ملل اسلامی و همسایه های خود از خوردهای با کیفیت و قیمت مناسب بهرمند گردند.

علیرضا نصیرمنش- روزنامه نگار