اهمیت و جایگاه شهرداری ها و دلیل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال های اخیر بسیار بیشتر از گذشته شده است زیرا یکی از عوامل مهم ایجاد یک شهر هویت آن می باشد؛با بوجود آمدن شورای شهر و تشکیل مجمعی مشورتی که افراد توسط مردم آن شهر انتخاب شده اند و باید در […]

اهمیت و جایگاه شهرداری ها و دلیل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال های اخیر بسیار بیشتر از گذشته شده است زیرا یکی از عوامل مهم ایجاد یک شهر هویت آن می باشد؛با بوجود آمدن شورای شهر و تشکیل مجمعی مشورتی که افراد توسط مردم آن شهر انتخاب شده اند و باید در جهت ارتقای آن شهر کارکنند؛ این انتظار وجود دارد تا در تمام ابعاد تصمیمات صحیح و کارآمد گرفته شود.

هویت شهری یکی از مهمترین مباحث حرفه‌ای در شهرسازی است که مدیران شهری و مسئولان ذیربط باید بر پایه فرهنگ بومی، برنامه و طرح شهری را ارائه و اجرا کرده تا شهر هویت زیبای ایرانی داشته باشد و گویای فرهنگ، آداب و رسوم و نمادهای بازر آن منطقه باشد.

ساختمان‌ها و بناهایی که امروز در شهرها مشاهده می‌کنیم، از نظم خاصی برخوردار نیستند، بطوری که برخی ساختمان‌ها مطابق معماری ایرانی بنا نشده اند و برخی با سنگ ساخته شده در حالی که این سبک معماری‌ها نه با فرهنگ ایرانی اسلامی و نه با شرایط اقلیمی مطابقتی ندارد. هر شخص بر اساس سلیقه خود در شهر اقدام به ساخت بنا کرده است  و نوعی سردرگمی در معماری و شهرسازی ایجاد شده و افزایش تدریجی شمار ساختمان‌هایی با نماهای غیر موسوم در ساختمان‌ سازی را شاهد هستیم.

متاسفانه یکی از تخلفاتی که مالک یا سازندگان، در ساخت و ساز شهری مرتکب می شوند، اجرای ساختمان بر اساس سلیقه شخصی و یا نقشه های اجرایی است که با نقشه های مصوب از لحاظ سازه ای یا معماری مغایرت دارند. این دسته از سازندگان جهت دور زدن قوانین شهرسازی و به‌ اصطلاح سود بیشتر اقدام به این تخلفات که عموماً منجر به‌ اضافه بنا می‌شود، نموده و بعد از اتمام کار و در زمان دریافت پایان کار با پرداخت مبلغی بابت جریمه که در کمیسیون ماده ۱۰۰ مشخص می‌شود، کار را خاتمه می‌دهند.

معضل نابسامانی نمای شهر یکی از انتقادات اصلی به متولیان این کار است وطراحی نما سه وجه دارد که یک وجه آن مجری، پیمانکاران و مردم، وجه دوم شهرداری و وجه سوم آن نظام مهندسی ساختمان است که باید با تعامل همدیگر طراحی نما را به صورت علمی و با در نظرگرفتن عوامل تاریخی و مذهبی پیاده سازی کنند. در هر صورت موضوع نما دارای ابعاد مختلفی است و دستگاه های مختلف در این خصوص مسئولیت دارند، از این رو باید عزم جدی و توافقات اصولی صورت گیرد وضوابط وقوانین دقیقی در این خصوص تصویب شود تا شاهد ساماندهی نمای ساختمان ها در شهر باشیم.

امیدواریم مجموعه شهرداری و شورا به هویت سازی شهر اهمیت بیشتری بدهند همچنین با اصحاب رسانه تعامل خوبی را ایجاد نمایند تا با جمع آوری نظرات متعدد از متخصصین حوزه شهرسازی درآینده نزدیک شاهد گامهای مستحکمی برای شهرمان باشیم.

بهروز نصیرمنش-روزنامه نگار