بخش های مهم سخنان دکتر عباسی در نشست آزاد اندیشی با موضوع هدفمندی یارانه ها در دانشگاه خوارزمی:ارز ۴۲۰۰ تومانی یک مزیت وارداتی و یک بستر رانت و فساد را برای عده ای فراهم کرده بود که دولت و مجلس ناگزیر به اصلاح آن بودند. هدف از ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ حمایت […]

بخش های مهم سخنان دکتر عباسی در نشست آزاد اندیشی با موضوع هدفمندی یارانه ها در دانشگاه خوارزمی:ارز ۴۲۰۰ تومانی یک مزیت وارداتی و یک بستر رانت و فساد را برای عده ای فراهم کرده بود که دولت و مجلس ناگزیر به اصلاح آن بودند.

هدف از ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ حمایت از تولید کننده و مصرف کننده بود، ولی در انتهای مسیر انحرافاتی اتفاق افتاد؛ دو راه در دنیا مرسوم است؛ راه اول: حمایت از تولید کننده، راه دوم: حمایت از مصرف کننده

سه سال به اولین حلقه تولید ارز اختصاص پیدا کرد که نتیجه آن ۳ برابر شدن قیمت ها بود، مسیر اشتباه را باید اصلاح کرد؛ وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود نداشت، مصرف روغن در کشور ۱.۴ میلیون تن در سال بود ولی وقتی این ارز اختصاص پیدا کرد مصرف روغن ۲.۳ میلیون تن در سال شد، تقریبا ۷۰ درصد مصرف روغن افزایش پیدا کرد، در حالی که الگوی مصرف مردم تغییر نکرده است.

سه سال برای ۵ قلم کالای اساسی نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص یافت. با بررسی میزان گران شدن کالای مشمول ارز ترجیحی و سایر کالاها می توان ثابت کرد که آیا ارز ترجیحی به هدف خورده است یا خیر؟

بودجه ۱۴۰۰ با کسری۳۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه بود، بالاترین تورمی که از اول انقلاب به کشور تحمیل شده است در دولت های یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد بود؛ پیشنهاد ما به دولت این بود یا صفر تا صد زنجیره توزیع را نظارت کامل کند یا به سمت اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش رود.

  • نویسنده : علیرضا نصیرمنش