با توجه به اهمیت و جایگاه آرامستان های هر شهر و خدماتی که شهروندان در ایام عزاداری عزیزان خود دریافت می کنند؛ اصحاب رسانه استان البرز با حضور در سازمان آرامستان های شهرداری کرج و بازدید از پروژه های در دست احداث در نشستی خبری با محمد محمودی نژاد رییس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج به گفتگو پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار محمد محمودی نژاد در نشست خبری با اشاره به تعداد فوتی‌های سال جاری اظهار کرد: از اول فروردین تا ۲۰ آبان ماه در مجموع ۸ هزار و ۱۵۷ نفر در آرامستان‌های بهشت سکینه (س) و بهشت علی (ع) که زیر مجموعه شهرداری کرج است دفن شده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴هزارو ۴۷۱ نفر مرد، ۲ هزارو ۷۴۶ مورد زن و ۹۴۰ مورد نوزاد بوده‌ است؛ همچنین ۵ هزارو ۹۴۹ مورد از این متوفیان در داخل آرامستان‌های کرج، ۲۷۴ مورد در سایر آرامستان‌های البرز و هزارو ۹۳۴ نفر هم در سایر شهرها دفن شده‌اند.

وی با اشاره با اینکه آرامستان بهشت سکینه (س) ۴۲ قطعه دارد، ادامه داد: روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ نفر در این آرامستان دفن می‌شوند؛ همچنین در مجموعه بهشت سکینه ۱۱ شهید داریم که از شهدای سلامت و مدافع حرم هستند.

این مسئول اضافه کرد: مجموعه بهشت سکینه همه روز از ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح تا اذان مغرب به شهروندان و خانواده محترم متوفیان خدمات ارائه می دهد و تمام شهروندان گرامی استان البرز و شهر کرج می توانند هرگونه اطلاعاتی را درباره متوفیان با سامانه ۲۰۰۰۱۵۳۰ و شماره تماس ۱۵۳۰ بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

محمودی نژاد درباره قیمت قبر در آرامستان بهشت سکینه (س) گفت: با افزایش ۱۵ درصدی امسال، قیمت قبر در قطعات مختلف از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا حدود ۲۳ میلیون تومان است؛ البته از افراد بی بضاعتی که به عنوان مثال از کمیته امداد معرفی می‌شوند و یا به تشخیص مجموعه سازمان توان دفن و کفن متوفی خود را ندارند که متاسفانه تعدادشان هم زیاد است هیچ هزینه‌ای دریافت نمی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در کرج مانند برخی از شهرها با پدیده دلالی قبر با قیمت‌های نجومی از طرف برخی افراد مواجه هستیم، گفت: فروش قبر مکروه است و فردی که قبری را خریده صرفا مجاز است که آن را به وابستگان درجه یک خود واگذار کند و به هیچ عنوان نمی‌تواند آن را به نفر دیگری بفروشد.

محمودی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکل جدی کمبود آب در آرامستان بهشت سکینه(س) توضیح داد: متاسفانه با مشکل جدی کمبود آب برای آبیاری فضای سبز مجموعه مواجه هستیم و علی رغم مکاتبات صورت گرفته، موفق به دریافت انشعاب نشده‌ایم و در حال حاضر از توان مناطق دهگانه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنیم؛ اما بایجاد آبگیرهای در سطح سازمان به مساحت ۱۰ هزار و  36 هزار مترمکعب سعی می کنیم با جمع آوری آب های سطحی و چاه های که حفر شده آب سازمان را تامین کنیم و متاسفانه به خاطرکمبود آب، برخی خانواده‌ها برای آبیاری درختان اطراف قبور عزیزانشان از آب سردکن‌های آرامستان استفاده می‌کنند.

ریس سازمان آرامستانها شهرداری کرج در بازدیدی که همراه با اصحاب رسانه از پروژه های سازمان انجام شد گفت: ما در سازمان خانه مادر و کودک راه ندازی کرده ایم مانند مهد کودک تا خانواده ها برای جلوگیری از آسیب های روحی فرزندان در مراسم تشییع و خاکسپاری جلوگیری کنند و در صورت نیاز فرزندان خود را به این مجموعه بسپارند تا فرزندان از مسائل روحی روانی در امان باشند؛ سعی می کنیم این مجموعه تا اواسط آذر ماه سال جاری افتتاح می شوند.

محمودی نژاد در ادامه گفت: با دعوت از تعدادی از مادران شهدا و مفقود الاثر و کاشت درختانی جهت یاد بود این عزیزان باغ گیاهان قرآنی در همایشی با عنوان مادران چشم انتظار و با حضور مسولین افتتاح گردید تا هم یاد بودی برای این عزیزان باشد و هم اینکه عموم شهروندان از این باغ زیبا بهره مند شوند.

  • نویسنده : علیرضا نصیرمنش