به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر کرج؛ جواد چپردار در کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج در خصوص بودجه پیشنهادی سازمان پسماند گفت: در این سازمان برخی از قراردادها مربوط به نگهداری سگ ها در باغستان و حلقه دره و دیگری مربوط به حیوانات موذی است. رئیس کمیسیون سلامت، […]

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر کرج؛ جواد چپردار در کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج در خصوص بودجه پیشنهادی سازمان پسماند گفت: در این سازمان برخی از قراردادها مربوط به نگهداری سگ ها در باغستان و حلقه دره و دیگری مربوط به حیوانات موذی است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: بخشنامه جاری وزارت کشور در مورد سگ های بلاصاحب و حیوانات موذی، دارای اشکالاتی است که بر اساس هماهنگی ها و رایزنی های صورت گرفته و در حال انجام، بنا داریم با همراهی رئیس سازمان دامپزشکی کشور این پروتکل جاری در کشور را تغییر دهیم اما چون این بخشنامه جاری وجود دارد، ملاحظات و تکالیفی داریم که باید به آن ها توجه کنیم.

چپردار پیشنهاد داد: در ۶ ماهه نخست سال، سازمان ملزم به ارائه گزارش عملکردی که بر اساس این قراردادها توسط پیمانکار صورت گرفته است، به کمسیون خدمات شهری شود و در صورت تایید کمیسیون اجازه داشته باشد با این قرارداد، پیمانکار و با همین روند کار را به پیش ببرد.

چپردار با اشاره به انعقاد قراردادهای ۶۰ میلیاردی با پیمانکاران در سال گذشته، مطرح کرد: امسال سازمان قصد داشت به دلیل تورم و افزایش هزینه ها، این مبلغ را به ۷۰ میلیارد افزایش دهد که بنده پیشنهاد دادم به جای این کار، با تخصیص ۱۰ میلیارد اعتبار، در یک منطقه و سکو از ظرفیت های امانی سازمان استفاده و در این فرایند بخشی از تجهیزات و ماشین آلات موجود اورهال، بازسازی و بکار گیری شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت پسماند را موظف کردیم که در سه ماهه نخست سال، گزارش هزینه کرد این ردیف و عملکرد صورت گرفته را به ما بدهد، افزود: در صورت ارائه گزارش استفاده از این بودجه در اورهال کردن تجهیزات و ماشین آلات سازمان و عمل به تعهدات در منطقه و سکوی موردنظر، ما می توانیم در سال آینده، در یک قسمت از مناطق و این سکوی بزرگ به همین شکل فعالیت کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن زباله در شهر کرج را مدیریت کنیم، در کمیسیون خدمات شهری به این نتیجه رسیدیم که تکمیل و بهره برداری از دو مرحله فرآیند کمپوستی در حلقه دره برای این موضوع کفایت می کند و شاید نیاز به ایجاد کارخانه زباله سوز برای مدیریت زباله ها و پسماند شهری نداریم.

چپردار با اشاره به وجود دو فاز در حلقه دره و نیاز به تجهیز و تکمیل آن ها بیان کرد: در صورت تکمیل فاز اول، می توانیم روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن زباله را کمپوست کنیم و در صورت تکمیل فاز دوم این میزان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن خواهد رسید. بنابراین مقرر شد در سه ماهه اول، فاز نخست را تکمیل کنیم زیرا این دو فاز موازی یکدیگر هستند و از یک خط پردازش مشترک استفاده می کنند.

وی مطرح کرد: اگر قرار بود در مکانی دیگر، یک فاز کمپوست را از صفر آغاز کنیم، حداقل هر فاز ۵۰ میلیارد هزینه در بر داشت اما در این شرایط، برای تکمیل و راه اندازی دو فاز کمپوست که در سه ماهه اول و دوم نهایی می شود، نهایتا ۳۰ میلیارد هزینه می کنیم. برای فاز اول، ۱۵ میلیارد در نظر گرفته شده که هفت میلیارد از سال پیش مانده بود و هشت میلیارد نیز اضافه شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اختصاص ۱۵ میلیارد تومان به تکمیل فاز دوم خاطرنشان کرد: در صورتی که مدیریت شهری، شورای شهر و سازمان مدیریت پسماند در این دو فاز با بودجه تامین شده و مطالعات صورت گرفته، جدی بایستند، در ۶ ماهه اول سال می توانیم کمپوست را راه اندازی و زباله های روزانه شهر را مدیریت کنیم.

چپردار اولین مطالبه مردم شهر کرج را در حوزه پسماند و زباله دانست و اظهار کرد: انتظار می رود همان گونه که برخی دوستان اهمیت بسیاری برای سایر سازمان ها قائل هستند، به این حوزه نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به نمایندگی از مدیریت شهری و شورای شهر کرج به مردم قول می دهیم که در صورت رعایت تباصر و ثبات مدیریت شهری معضل زباله و پسماند را در سال آینده مدیریت کنیم.

  • نویسنده : علیرضا نصیرمنش