به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار- یکسال از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی (جراحی اقتصادی!) گذشت این جراحی چه تبعاتی داشت؟ و مسئولیت این تبعات که فشارهای سنگین تورمی بر دوش مردم گذاشت را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ این موارد در طول یک‌سال گذشته دچار چه نوساناتی شد؟ نرخ ارز میزان تورم قدرت خرید […]

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار- یکسال از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی (جراحی اقتصادی!) گذشت این جراحی چه تبعاتی داشت؟ و مسئولیت این تبعات که فشارهای سنگین تورمی بر دوش مردم گذاشت را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ این موارد در طول یک‌سال گذشته دچار چه نوساناتی شد؟ نرخ ارز میزان تورم قدرت خرید مردم مردمی‌سازی اقتصاد؟! عده‌ای هم تلاش کردند به جای مسئولیت‌پذیری و #پاسخگویی، این جراحی را به یک تکلیف قانونی حواله دهند که در ویدئوی فوق، این موضوع مورد بررسی قرار گرفته تا زمینه‌ی پاسخگویی دقیق و شفاف متولیان و حامیان این تصمیم فراهم شود.

مگر تصمیم‌سازان، میزان تورم حاصل از این جراحی را ۷٫۶درصد پیش‌بینی نکرده بودند؟ مگر درهمان زمان نسبت به این خطای محاسباتی بارها #هشدار ندادیدم؟ اما حالا و پس از تحمیل خسارات جدی به تولید و تأمین اقلام حیاتی و معیشت مردم، به اذعان بانک مرکزی حذف ارز ترجیحی و افرایش نرخ دلار علت اصلی تورم کم سابقه در یک‌سال گذشته بوده است. نگرانی مهم ماجرا این‌ است که این چرخه معیوب همچنان ادامه یابد، با این دست فرمان اشتباه که محصول تفکرات نئولیبرالیِ رسوخ کرده در دستگاه کارشناسی دولت است، تورم نه تنها مهار نمی‌شود بلکه به مسیر معیشت‌سوز خود ادامه می‌دهد مگر اینکه دولت با تغییر ریل، دست به اقدامات اصلاحی درخصوص ریشه‌های واقعی تورم بزند، ریشه‌هایی همچون #دلارزدایی و مهار #بانک‌های_خصوصی و شکستن #احتکار_زمین ، که با نسخه‌های همیشگی و کلیشه‌ای نئولیبرالها متفاوت است و منافع طبقه اشراف و سرمایه‌داران یک درصدی، با آن گره خورده است.

همین جریان درحال زمینه‌سازی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی با اسم رمز یارانه‌ی پنهان و آزادسازی یا جهانی‌سازی قیمت‌هاست. یعنی حقوق کارگر و کارمند با ریال محاسبه شود و هزینه‌ها با دلار؟! تا وقتی تصمیماتی که پیامدهای سهمگین برای مردم دارد، برای متولیان آن تصمیم، بی هزینه باشد و تصمیم‌گیران به‌جای پاسخگویی و پذیرش مسئولیت، اقدام به فرافکنی نمایند، این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت. برای شکستن این چرخه (که نیاز به یک جریان فکری_مردمی دارد) همچنان تلاش خواهیم کرد، ان‌شاءالله.

مهدی_عسگری

#نماینده_مردم کرج، اشتهارد و فردیس