مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز با هشدار به پرمصرف ها اعلام کرد: این استان برنامه ای برای خاموشی برق در تابستان ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ به مناسبت هفته مدیریت مصرف نشستی با خبرنگاران البرز برگزار شد که در این برنامه حسن کرمی افزود: تلاش  می کنیم که امسال  همانند سال پیش خاموشی خانگی و تجاری نداشته باشیم؛ هرچند انتظار داریم مردم و دستگاه های اجرایی و اداری در مصرف برق صرفه جویی کنند تا از بار شبکه توزیع برق کاسته شود.

کریمی با بیان اینکه قطعی برق سبب قطعی آب  هم خواهد شد، گفت: رعایت الگوی مصرف در بخش انرژی از مشکلات در این بخش می کاهد؛ تابستان سال گذشته در صنعت برق تلاش های زیادی شد تا بدون خاموشی از این برهه زمانی عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز گفت: امسال برنامه های متفاوتی از جمله به مدار آمدن نیروگاه های جدید و تقسیم بندی مدیریت بار و مصرف در سه زمان از مهمترین اقدامات برای عبور از تابستان بدون خاموشی در البرز است؛ از ۱۵ خرداد تا ۱۵ تیرماه به عنوان زمان هشدار و از ۱۵ تیرتا ۱۵ مرداد زمان اضطرار و از ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور به عنوان هشدارمصرف برق تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز گفت: در بخش های صنعت، خانگی، اداری ، تجاری و کشاورزی برنامه ها از قبل تدوین و اعلام شده است؛ در بخش صنعت مقرر شد که مانند سال گذشته در هفته هر صنعت فقط یک نوبت از ساعت ۱۱ تا ۲۳ مدیریت بار را داشته باشیم و بار را مدیریت کنند و هر شرکت صنعتی هفته ای یک روز این برنامه را در نوبت خود خواهد داشت..

کریمی گفت: این برنامه هماهنگی اداره کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی، استانداری ، اتاق بازرگانی از ۱۵ خرداد امسال این برنامه عملیاتی شده است؛ همچنین در حوزه کشاورزی در تعرفه سه الف برنامه این است که در بخش پمپاژ های کشاورزی پنج ساعت در شبانه روز قطع برق داشته باشیم.

مردم مصرف برق را مدیریت کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز گفت: در بخش اداری هر میزان صرفه جویی شود، انرژی مازاد به بخش های کشاورزی، صنعت و امثال آن هدایت می شود؛ در بخش اداری به گونه ای برنامه ریزی شده که می بایست نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰حدود ۳۰ درصد در زمان اداری صرفه جویی داشته باشند و بعد از زمان اداری ۶۰ درصد نسبت به زمان صبح خود مصرف را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز بیان کرد: هفته گذشته برق تعداد زیادی ادارات پرمصرف البرز قطع شد و این موضوع از طرف مدیریت ارشد استان ابلاغ شده است؛ در بخش اداری همچنان نیازمند کار هستیم و بیشترین مصرف را در بخش اداری سپری می کنیم.

پاداش برای کم مصرف ها

مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز گفت : کم مصرف ها در بخش خانگی و تجاری و سایر بخش ها امسال در این استان پاداش دریافت می کنند؛ وی از رسانه های جمعی خواست برای مدیریت مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲ بیش از پیش اطلاع رسانی کنند تا فصل گرما با کمترین مشکل از حیث مصرف انرژی به پایان برسد.

کریمی در ادامه از سرقت شبکه و تجهیزات برق به عنوان یکی از معضلات در استان برشمرد و گفت : در این شرایط تحریمی و مالی تامین تجهیزات کار سختی است و بالاترین تورم در بخش فلزات داریم، به طور قطع این نوع سرقت ها بار مالی شرکت توزیع برق را مضاعف خواهد کرد ضمن آنکه در سیلاب جاده چالوس بخش هایی از شبکه برق استان البرز آسیب دید.

کریمی افزود: براساس بودجه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ موظف به خدمات در محدوده داخل بافت هستیم و خارج از بافت مجوزی وجود ندارد، با این حال سال گذشته خدمات گسترده ای به لحاظ تامین روشنایی روستاها ارائه شد.

۱۲ هزار کیلومتر طول شبکه برق البرز

“رامین فرج” معاون بهره برداری شرکت توزیع برق استان البرز در این نشست گفت: ۱۲ هزار کیلومتر طول شبکه برق البرز است؛ ۱۹ هزار دستگاه پست برق در دسترس داریم که در معرض انواع خطرات و حوادث هستند؛ اکنون میانگین خاموشی که هر مشترک البرزی در طول سال دارد حدود ۵۰۰ دقیقه است ؛ این عدد از حدود ۹۰۰ دقیقه طی ۶ سال گذشته با فعالیت های شبکه که صورت گرفته به ۵۰۰ رسیده است .

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق استان البرز گفت: برای عبور از فصل گرما برق بخشی از معابر عمومی البرز قطع شده است چرا که کسری انرژی البرز ۲۰۰ مگابایت است. در استان البرز ۱۹۵ هزار چراغ روشنایی داریم ضمن آنکه نگهداری آنها نیازمند هزینه هنگفتی است؛ سالانه ۶۰۰ هزار قطعه این چراغ های روشنایی تعویض می شود؛ سال گذشته۱۲ هزار چراغ روشنایی عمومی البرز را تعویض و به « ال ای دی » تغییر دادیم .

وی با بیان اینکه هزینه تامین چراغ های جدید سرسام آور است، افزود: در مجموع از حدود ۱۹۵ هزار چراغ روشنایی عمومی البرز ۴۰ هزار چراغ آنها به «ال ای دی » تغییر داده شده است، جایگزینی تمام چراغ های روشنایی معابر اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که باید ظرف سه سال انجام شود. در حوزه معابر البرز میزان خاموشی زیر ۱۰ درصد است .

رامین فرج با بیان اینکه از ۱۲ هزار کلیومتر شبکه توزیع و انتقال برق استان پنج هزار کیلومتر فشار ضعیف و هفت هزار کیلومتر فشار متوسط است، افزود: برای پیشگیری از سرقت تمام پنج هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف استان به کابل خود نگه دار مجهز شده است؛ این اقدام در پیشگیری از سرقت ها و کاهش خاموشی موثر بوده است، در زمان حاضر فقط شبکه برق جاده کرج – چالوس و طالقان نیازمند بازسازی و بهینه سازی است.

این مسئول گفت: فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق در بین مردم و ادارات مهمترین تقاضای شرکت توزیع برق از مشترکان استان است؛ شرکت توزیع برق البرز یک میلیون و۴۰۰ هزار مشترک دارد.

  • نویسنده : بهروز نصیرمنش