مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی البرز از ارائه مشوق های متعدد در راستای ایجاد نیروگاههای CHP در سطح شهرکهای صنعتی استان البرز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ «حمیدرضا عقاب نشین» درباره استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق در شهرک‌های صنعتی گفت: برای واحدهای صنعتی که زمین و پروانه ساخت دریافت نموده  و اقدام به ساخت و ساز نمایند و بتوانند همزمان از پنل های خورشیدی که برای تولید استفاده می نمایند از وزارت نیرو مجوز اخذ نموده تا به شبکه برق متصل شوند؛ مشوق های متعددی منظور شده است. 

وی همچنین با اشاره به تفاهم نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با سازمان انرژی‌های های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق اظهار کرد: در قالب این تفاهمنامه، دوره‌های آموزشی مختلفی در شهرک‌های صنعتی برگزار شده و تعرفه‌ها و ظرفیت‌های قانونی که دولت و وزارت نیرو برای توسعه و نهادینه کردن پنل‌های خورشیدی و یا استفاده از انرژی‌های خورشیدی در دستور کار قرار دارد؛ تشریح شده است.

به گفته «مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان البرز» مطابق با ماده ۱۶ «قانون جهش تولید دانش بنیان» منابع خوبی برای تسهیلات به واحدهای صنعتی جهت احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در نظر گرفته شده و به عبارتی قانون گذار از یک طرف واحدهای صنعتی را تشویق به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کرده و از طرف دیگر تسهیلات لازم را برای احداث نیروگاه، فراهم نموده است. همچنین مطابق با این قانون نیمی از منابع حاصله برای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از صنایع بکار می رود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان البرز در ادامه تصریح کرد: هم اینک در شهرک صنعتی اشتهارد دو نیروگاه  CHP با ظرفیت های اسمی ۲۵ و ۶ مگاوات فعال بوده و همچنین احداث یک نیروگاه جدید نیز  با ظرفیت ۱۲ مگاوات از سوی بخش خصوصی در حال پیگیری است.

بنا به گفته این مقام مسئول در راستای توسعه نیروگاه های CHP در شهرک های صنعتی دولتی استان البرز بالغ بر ۳۰ هزار متر مربع زمین با مشخصات فنی و دسترسی مناسب به پست و سرخطهای فشار متوسط به برای ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک جانمایی شده و به متقاضیان واجد شرایط، واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی البرز درباره دیگر مشوق های احداث نیروگاههای CHP در استان البرز اظهار داشت: در شهرکهای صنعتی دولتی استان به عنوان مشوق و در راستای حمایت از سرمایه گذاران نیروگاه های CHP به ازاء هر مگاوات تولید برق، یکصد متر مربع عرصه صنعتی تا سقف دو هزار متر مربع به شرط بهره برداری ظرف مدت ۱۸ ماه به صورت رایگان اختصاص می یابد.