به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ روز سه شنبه ۱۹ دی ماه  اولین تور رسانه ایی مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان البرز بعد از مدت ها برگزار گردید. این برنامه با حضور بیش از ۳۵ نفر از اصحاب رسانه برگزار شد که آقای عاشوری مدیر روابط عمومی آبفای البرز در حین مسیر به سمت […]

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ روز سه شنبه ۱۹ دی ماه  اولین تور رسانه ایی مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان البرز بعد از مدت ها برگزار گردید.

این برنامه با حضور بیش از ۳۵ نفر از اصحاب رسانه برگزار شد که آقای عاشوری مدیر روابط عمومی آبفای البرز در حین مسیر به سمت شورقلعه محل قرارگیری تصفیه خانه بزرگ فاضلاب کرج مسائلی مهمی را درباره کمبود آب در سطح کشور و سدهای بزرگ استان تهران و البرز بیان داشت و از اصحاب رسانه البرز خواست، تا نه فقط به عنوان یک خبرنگار بلکه به عنوان یک شهروند دلسوز برای بحران احتمالی آب در آینده کشور و استان البرز تمام همکاری خود را با مجموعه آبفا انجام دهند.

 خانم لیلا حیاتی به عنوان مسئول این مجموعه در نشستی خبری مطالبی را به شرح زیر بیان داشتند.

صیانت از بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست یکی از آرمان‌های اصلی شرکت‌های آب و فاضلاب کل کشور است و از اساسی ترین این اهداف، تصفیه فاضلاب است؛ این مرکز در جنوب شرقی شهر کرج در محله شورقلعه واقع شده که مدول (بخش) اول تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر کرج در سال ۱۳۸۶ با ظرفیت ۵۶ هزار متر‌مکعب در شبانه روز با هدف پساب برای کشاورزان گیاهان غیر مثمر راه‌اندازی شد و برای جمعیت زیر پوشش ۲۸۰ هزار نفری به بهره‌برداری رسید و از سال ۱۳۸۸ نیز کار ساخت بخش دوم آن آغاز؛ و شهریور سال ١۴٠٢ با ظرفیت ۵۶ هزار متر مکعب برای مدول دوم با همان ظرفیت ٢٨٠هزار نفری به بهره‌برداری رسید که مجموع ظرفیت تحت پوشش هر دو مدول به ۵۶٠ نفر افزایش یافت اما میانگین فاضلاب ورودی ٧٠٠ هزار نفر است که باید ظرفیت افزایش پیدا کند.

این مسئول در ارتباط با تصفیه خانه شهر کرج گفت: ٣٠ تا ٣۵درصد فاضلاب استان البرز تحت پوشش تصفیه خانه هاست و این درحالیست که میانگین بهره‌مندی مردم از سیستم تصفیه فاضلاب، کشوری۵۶درصد است لذا البرز از این بابت دچار عقب ماندگی حدود ٢٠درصدی است. با توجه به ساخت بعضی تصفیه خانه ها در البرز و اضافه شدن مدول سوم تصفیه خانه کرج در آینده نزدیک، این عدد به میانگین کشوری خواهد رسید.

رئیس قسمت بهره‌برداری از تصفیه خانه‌های فاضلاب البرز در ارتباط با ظرفیت تصفیه خانه کرج اظهار کرد: فرآیند تصفیه فاضلاب به روش(MLE  لجن فعال پیشرفته) فسفر، نیتروژن و مواد عالی حذف می‌شود لذا پساب خروجی از این تصفیه خانه برای استفاده تخلیه در آب‌های سطحی است. تخلیه پساب در آب‌های سطحی، تابع استاندارد سختگیرانه است.

حیاتی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب کرج با احداث سه مدول جدید مجموعا در ۵ مدول، جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب قرار خواهد داد. همچنین پساب خروجی از تصفیه خانه با هماهنگی با جهاد کشاورزی، فیلتر شده و کلرزنی انجام می‌شود و برای فضای سبز و خوراک دام استفاده می‌شود.

این مسئول آبفای البرز اضافه کرد: در تصفیه فیزیکی، آشغالگیر مکانیکی و الکتروکال راه اندازی شده و فاضلاب بعد از ورود بعد از زمانی حدود ۶ ساعت از کانالی به فاصله ٣٠ متری به حوض‌های مقسم هدایت می‌شود که از این بخش کار اصلی تصفیه به روش پیشرفته لجن فعال شروع می‌شود که نیترات به صورت تجزیه به نیتروژن و اکسیژن تبدیل می‌شود.

حیاتی در ارتباط با حذف فسفر گفت: پساب وارد ته نشین های ثانویه می‌شود که ۴ عدد  به عمق ۵ متر است. بعد از ۶ ساعت لجن ته نشین شده و پساب به بخش گندزدایی هدایت می‌شود که در این بخش با تزریق گاز کلر با زمان ٢٠ تا ٣٠ دقیقه پساب گندزدایی شده و خارج می‌شود.

همچنین ایشان افزود: فعالیت در تصفیه خانه ها کار آسانی نیست چراکه نظارت شبانه روز و مستمر لازم است. مدام با میکرو ارگانیسمهای زنده مواجه هستیم و با وجود حساسیت این میکرو ارگانیسمها هر لحظه، منتظر بحران در تصفیه خانه ها هستیم.