به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ به مناسبت روز ملی آب شرکت آب و فاضلاب استان البرز نشستی خبری جهت ارائه گزارش عملکرد و بیان مطالبی در این حوزه را برگزار کرد که در آن مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز گفت: ۷۵ درصد مشترکان آبفای البرز در محدوده الگوی مصرف و کمتر از الگوی […]

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ به مناسبت روز ملی آب شرکت آب و فاضلاب استان البرز نشستی خبری جهت ارائه گزارش عملکرد و بیان مطالبی در این حوزه را برگزار کرد که در آن مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز گفت: ۷۵ درصد مشترکان آبفای البرز در محدوده الگوی مصرف و کمتر از الگوی مصرف هستند. از ۲۵ درصد مشترکانی که بالای الگوی مصرف قرار دارند؛ چهار درصد بد مصرف هستند که نظم آبرسانی و امنیت آب و زندگی دیگران را تهدید می‌کنند.

حمیدرضا نامداری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه کرج طی ۳۰ سال گذشته با بارگذاری بیش از توان اکوسیستم جمعیت مواجه بوده است؛ گفت: در حال حاضر آبفا به بیش از یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد ارائه خدمت می‌کند که این تعداد حدوداً معادل چهار میلیون نفر جمعیت می‌شود.

نامداری با بیان اینکه افق آبرسانی کرج برای ۷۰۰ هزار نفر تدوین شده بود اما امروز جمعیت کرج به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است؛ گفت: سرعت رشد جمعیت بسیار بیشتر از ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات بوده است بنابراین در این شرایط باید نوع نگاه و برخوردمان با آب را تغییر دهیم. ما قائل به کم مصرف کردن نیستیم بلکه به دنبال مصرف بهینه هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به معضلاتی که در گذشته در بخش آب شرب وجود داشته است؛ طی این مدت پروژه‌های بزرگی را شروع کردیم تا معضلات را کاهش دهیم. یکی از این اقدامات ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله تصفیه خانه شماره سه کرج با ظرفیت ۵۷۰ لیتر بر ثانیه برای استفاده کامل از تخصیص آب‌های سطحی(سدهای کرج و طالقان) است که در خرداد سال آینده و پیش از پیک مصرف تابستان این موضوع عملی خواهد شد.

نامداری با بیان اینکه ما همیشه در تأمین آب شرب سناریوی بدبینانه را لحاظ می‌کنیم؛ گفت: به عنوان نمونه طبق پیش بینی هواشناسی قرار بود پاییز امسال بارش‌های فرانرمال داشته باشیم اما این موضوع محقق نشد و ما هم بر مبنای محقق نشدن این پیش‌بینی برنامه‌ریزی کرده بودیم؛ وی ادامه داد: امسال ۱۲۰ حلقه چاه جدید حفر و هزار حلقه چاه احیا و بازسازی شد. علاوه بر این ظرفیت تصفیه خانه شماره دو ۲۰ درصد افزایش یافت و برداشت از تصفیه خانه شماره یک نیز با اصلاحات صورت گرفته از ۱۶۵ لیتر در ثانیه به ۴۳۰ لیتر در ثانیه هم رسید.

مدیرعامل شرکت آبفای البرز در خصوص تأمین آب شهرستان‌های غربی استان البرز هم گفت: با احداث تصفیه خانه در غرب استان و تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی و اتصال نظرآباد و اشتهارد به سد طالقان، مشکلات گذشته برطرف خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹۰ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود؛ تصریح کرد: باید با تغییر نوع کشت، استفاده از گیاهان متناسب با اقلیم و استفاده از فناوری روز، در این بخش تغییرات اساسی ایجاد و از منابع به صورت بهینه استفاده کنیم.

نامداری در خصوص مصرف آب توسط نیروگاه منتظرقائم هم گفت: با اختصاص پساب به این نیروگاه، سالانه نزدیک به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد؛ وی به مشکل فاضلاب فردیس هم اشاره و اعلام کرد: برای احداث تصفیه خانه فاضلاب در فردیس با مشکل زمین مواجه هستیم و همکاری لازم برای اختصاص زمین با ما صورت نمی‌گیرد و همین باعث به تعویق افتادن پروژه شده است.

وی در پایان به اهمیت مصرف بهینه آب هم اشاره و خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد مشترکان آبفای البرز در محدوده الگوی مصرف و کمتر از الگوی مصرف قرار دارند. از ۲۵ درصد مشترکانی که بالای الگوی مصرف قرار دارند؛ چهار درصد بد مصرف هستند که نظم آبرسانی و امنیت آب و زندگی دیگران را تهدید می‌کنند. آبفای البرز پس از صدور اخطارهای لازم، با این مشترکان برخورد خواهد کرد تا نحوه مصرف خود را اصلاح کنند.

  • نویسنده : علیرضا نصیرمنش