به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ محمد آئینی مدیرکل استاندارد استان البرز گفت: مخازن سی ان جی خودروهای دوگانه سوز هم در مرحله ساخت مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و هم در دوره استفاده و بهره برداری تا قبل از تاریخ انقضای آن، مشمول بازرسی های اجباری بوده و باید توسط شرکت های بازرسی تایید […]

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ محمد آئینی مدیرکل استاندارد استان البرز گفت: مخازن سی ان جی خودروهای دوگانه سوز هم در مرحله ساخت مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و هم در دوره استفاده و بهره برداری تا قبل از تاریخ انقضای آن، مشمول بازرسی های اجباری بوده و باید توسط شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده،مورد بازرسی و آزمون قرار گیرد.

عضو شورای معاونین سازمان ملی استاندارد ایران گفت:استانداردهای ساخت این مخازن در هنگام تولید بسیار سختگیرانه بوده و از سال گذشته به استناد تبصره ۳ بند ۵ – ۴ مصوبه شماره ۳۵۵۳۶۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ شورای اقتصاد و از محل مصوبه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، طرح ثبت نام و تعویض رایگان مخازن سی ان جی فرسوده، مالکان تاکسی های دوگانه سوزی که تاریخ انقضای مخزن آنها به اتمام رسیده و یا مخازن آنها درمراکز معاینه فنی در آزمون هیدرواستاتیک مغایر استاندارد اعلام شده و وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی فرسوده بودن ویا غیر استاندارد بودن این مخازن را اعلام کرده اند، می توانند از طریق سامانه ثبت نام شرکت پخش فرآورده های نفتی در طرح تعویض رایگان ثبت نام نمایند.

آئینی در همین خصوص گفت: واضح است که  در مرحله اول باید آمار دقیق تعداد تاکسی های ثبت نام شده در این طرح احصا و بعد از آن درصد مخازن سی ان جی تعویض شده معلوم شود و در مرحله بعد آمار خودروهای شخصی دوگانه سوز دارای مخازن فرسوده چه آنها که پ در شرکت های خودروساز دوگانه سوز شده و چه خودروهایی که در کارگاه های مجاز و غیر مجاز بعدها دوگانه سوز شدند و درحال تردد در سطح کشور می باشند، بطور دقیق مشخص گردد.

دبیر شورای استاندارد استان البرز گفت:موضوع دیگر مخازن سی ان جی  با عمر زیر ۱۵ سال است که تعدادی از آنها ممکن است به دلیل آسیب های سطحی و عیوب ناشی از تاثیرات شیمیایی و خوردگی، زنگ زدگی یا ضربه های ناشی از تصادف خودرو، در معرض آسیب  جدی قرار گرفته باشند که این مخازن نیز باید بطور معمول هر ۳ تا ۵ سال مورد بازرسی های استاندارد قرار گرفته و پس از تایید استاندارد در خودرو استفاده شوند.

محمد آئینی در ادامه تصریح کرد:در سامانه ی سیمفا وزارت کشور، در هنگام مراجعه خودروهای دوگانه سوز به مراکز معاینه فنی خودروها، تاریخ، اطلاعات زمان تولید و انقضای مخازن، مشخصات شرکت تولیدکننده و شماره شاسی خودروهای دوگانه سوز ثبت شده و این مخازن قابل شناسایی و ردیابی می باشند.

آئینی گفت: متاسفانه یک مشکل اساسی دیگر تردد خودروهایی است که رسما بنزینی محسوب شده اما در کارگاه های غیر مجاز دوگانه سوز شده و در کارت این خودروها عبارت گازسوز درج نشده و معمولا قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، مخازن را از خودرو جدا کرده و بعد از اخذ معاینه فنی، دوباره مبادرت به نصب مخزن در شرایط غیر استاندارد می نمایند.

 آئینی در انتها گفت: پس از احصای آمار دقیق این مخازن در کشور، باید با برنامه ریزی متمرکز و تخصیص بودجه های مناسب، هرچه سریعترمخازن فرسوده و غیر استاندارد موجود در تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده و با ایجاد مشوق های لازم، مخازن فرسوده و غیر استاندارد خودروهای شخصی نیز از چرخه مصرف خارج گردد.

بازرسی های ادواری مخازن زیر ۱۵ سال نیز جدی گرفته شده و مخازن غیر استاندارد از چرخه مصرف خارج شوند. تردیدی نداریم که استفاده از سوخت پاک CNG باید در حمل و نقل عمومی و بویژه در کلانشهرها و همچنین خودروهای شخصی توسعه یابد تا به طور عملی و واقعی شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم. البته باید هشدار داد که بعضی از این مخازن غیر استاندارد می توانند حادثه آفرین و بحران زا تلقی شده و از این منظر از تردد این خودروها بسیار نگرانیم.

  • نویسنده : ابراهیم ساسانی