پایگاه خبری وطن بیدار با توجه به حوزه درمان در استان البرز در یک مصاحبه کوتاه با دکتر مهرداد خیامی پزشک عمومی و ریس درمانگاه شهرستان اشتهارد به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان می پردازدیم. خدمات این مرکزدرمانی شامل چه مواردی است و ازچه بخشهایی تشکیل شده است؟ این مرکز درمانی که در سال ۱۳۹۰ […]

پایگاه خبری وطن بیدار با توجه به حوزه درمان در استان البرز در یک مصاحبه کوتاه با دکتر مهرداد خیامی پزشک عمومی و ریس درمانگاه شهرستان اشتهارد به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان می پردازدیم.

خدمات این مرکزدرمانی شامل چه مواردی است و ازچه بخشهایی تشکیل شده است؟

این مرکز درمانی که در سال ۱۳۹۰ راه اندازی شده است در حال حاضر دارای متخصص اطفال. دندانپزشک ، پزشک عمومی و پزشک معتمد بوده و با واحد های مامایی ، داروخانه ، آزمایشگاه ، تزریقات و پانسمان در حال ارائه خدمات درمانی می باشد.

وجه تمایز این مرکز درمانی در مقایسه با سایر مراکز درمانی این منطقه چیست و این مرکز در ارائه خدمات درمانی به مردم منطقه از چه جایگاهی برخوردار است و از چه مناطق یا استان‌های دیگر پذیرای بیماران است؟

درمانگاه تخصصی اشتهارد دورترین مرکز درمانی تامین اجتماعی در سطح استان البرز است که از مرکز استان(۷۰-۸۰km) فاصله داشته و واقع در منطقه کمتر برخوردار نزدیک به شهرک صنعتی اشتهارد (بزرگترین شهرک صنعتی) قرار گرفته است و این علاوه بر مردم این شهرستان از شهرستان نظر آباد وپلنگ آباد وروستاهای اطراف و بویین زهرا از استان قزوین نیز به این مرکز درمانی مراجعه می نمایند .

میزان استقبال از خدمات این مرکز درمانی چگونه است و سالیانه چه تعداد بیمار برای بهره‌مندی از خدمات درمانی به این مرکز مراجعه می‌کنند؟

استفبال بسیار خوب حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار مراجعه سالیانه از خدمات این مرکز درمانی برخودار هستند

تعداد نیروهای شاغل در مرکز به ویژه کادر درمان چقدر است و درحال حاضر از نظر نیروی انسانی پزشک و پرستار چه کمبودی وجود دارد و چه اقداماتی برای رفع کمبودها انجام شده است؟

تعداد کارکنان شاغل این مرکز درمانی ۱۹ نفر هستند که شامل نیروهای شرکتی هم میشود . تعداد نیروهای درمانی۱۳ نفراست و بقیه نیروها نیروهای اداری و پشتیبانی هستند . به شدت نیازمند پزشک متخصص داخلی ، زنان و زایمان ، مسئول فنی آزمایشگاه ، پرستار مرد هستیم و طی مکاتباتی نیز مراتب را به مدیریت درمان انعکاس داده ایم و آن مدیریت هم پیگیر تامین نیرو هست ولی تامین نیروهای تخصصی حوزه درمان به سختی انجام می گیرد .

یکی از مهمترین مسائل در حوزه درمان چگونگی دسترسی به پزشکان بخصوص پزشکان متخصص است . اخذ نوبت ، نظام ارجاع بیمار و دریافت خدمات در این مرکز درمان با چه کیفیتی در حال انجام است ؟

دسترسی به درمانگاه تخصصی اشتهارد از طریق نوبت دهی تلفنی با شماره تلفنهای ۳۷۷۲۲۴۷۴ و ۳۷۷۲۲۴۹۴ ، کد دستوری *۴*۱۴۲۰#، نوبت دهی اینترنتی و مراجعه حضوری و یا مراجعه به وب کیوسک مستقر در درمانگاه انجام می گیرد و در صورت نیاز به متخصص به نحو مطلوب از طریق سیستم ارجاع توسط پزشک عمومی انجام و بعد ازمراجعه به پذیرش نوبت متخصص از مراکز دیگر تامین اجتماعی برای بیمار گرفته میشود

مهمترین چالش این مرکز درمانی را چه مسائلی تشکیل می‌دهد؟

کمبود متخصص داخلی ، زنان و زایمان ، مسئول فنی آزمایشگاه و پرستار مرد والبته کمبود فضای فیزیکی نیز وجود دار د.

برنامه‌های در دست اقدام و توسعه ای این مرکز درمانی شامل چه مواردی است؟

با توجه به اینکه ساختمان فعلی در طبقه همکف شعبه قرار دارد پیشنهاد می گردد به منظور توسعه این مرکز درمانی و ارائه خدمات د رمانی مناسب به مردم منطقه در زمین مجاور درمانگاه که متعلق به سازمان تامین اجتماعی است یک مرکز درمانی مناسبی احداث گردد.

در پایان اگر مطلبی یا موضوعی لازم است عنوان شود را بیان فرمائید.

تشکر از حسن اعتماد بیمه شدگان و کانون بازنشستگان و مستمری بگیران و مردم خوب منطقه اشتهارد که همواره همکاری بسیار خوبی دارند و ما را در ارائه خدمات مناسب یاری می کنند .

  • نویسنده : محمد رسولی