یادادشت:مهندس فرزاد راشدی یکی از مقالات هاروارد بیزنس ریویو این است که چطور از تله چابکی فرار کنیم در این مقاله ذکر می شود که شرکت ها نبایست سراغ هر چیزی که جدید است بروند و فکر کنند که این یعنی چابکی بلکه از قضا بایستی روی چیزهایی متمرکز شوند که همیشه ثابت اند و […]
یادادشت:مهندس فرزاد راشدی
یکی از مقالات هاروارد بیزنس ریویو این است که چطور از تله چابکی فرار کنیم در این مقاله ذکر می شود که شرکت ها نبایست سراغ هر چیزی که جدید است بروند و فکر کنند که این یعنی چابکی بلکه از قضا بایستی روی چیزهایی متمرکز شوند که همیشه ثابت اند و مشتری ها خواهان آن می باشند مثلا جف بزوس مدیرعامل آمازون می گوید همیشه می شنوم که می گویند خیلی چیزها در ۱۰ سال آینده تغییر می کنند ولی کسی نمی گوید که چه چیزهایی تغییر نمی کنند ما توی آمازون اتفاقا با همین چیزهایی کار داریم که تغییر نمی کنند و استراتژی بر روی آنها استواراست چیزهایی مانند شناسایی و هدف گذاری بر اساس سلیقه مشتریان یا قیمت پایین و ارسال سریع اجناس
حالا چرا چابک بودن در برخی مواقع خوب نیست؟
۱-تغییر مسیر زیاد باعث کم شدن مزیت رقابتی شرکت می شود مثلا شرکت سونی سراغ بیزنس هایی رفت که در آنها تخصص لازم را نداشت.
۲-چابکی زیاد باعث نزدیک بینی استراتژیک می شود چون شرکت می خواهد حداکثر استفاده از اهداف کوتاه مدت را انجام دهد،از اهداف بلند مدت و چشم انداز خودش فاصله می گیرد.
۳-فرسودگی نیروی انسانی را در پی خواهد داشت زیرا نیروی انسانی مجبور به تصمیم گیری زیاد می شود و احتمال خطا و اشتباه افزایش پیدا می کند.
نویسنده برای درمان این درد و فرار از تله چابکی یک پیشنهاد ارائه می کنند به نام ثبات استراتژیک.ثبات استراتژیک یک پیشنهاد چهار مرحله ای است:
۱-مسیر فکر و برنامه ریزی را از آینده به گذشته ببریم.
۲-ثابت های استراتژیک صنف و صنعت خود را بشناسیم.
۳-قابلیت ها و مزایای رقابتی شرکت با ثابت های استراتژیک صنف و صنعت را شناسایی کنیم و روی چیزهایی سرمایه گذاری کنیم که نقاط ضعف و قوت آنها را می دانیم.
۴-ثابت های استراتژیک در واقع کشتی امن شرکت ها در دریای طوفانی تغییرات هستند در نتیجه تغییرات شرکت ها می بایست براساس ثابت های استرتژیک اتفاق بیفتد.در پایان همه می پذیریم که چابکی خوب است ولی نبایستی اهداف بلند مدت را گم کنیم.
Monday, 2 June , 2025