بانک مرکزی «شیوهنامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید» را به ۵ بانک عامل ابلاغ کرد
بر اساس این شیوه نامه مؤسسه اعتباری موظف است قبل از صدور کارت رفاهی، نسبت به رعایت همه ضوابط و مقررات بانکی؛ بویژه اعتبارسنجی مشتری اقدام کند؛ سهام عدالت بر اساس ارزشیابی حداکثر ۶۰ درصد قیمت روز سهام مذکور (بر اساس اعلام شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه) و حسابهای یارانه نقدی و معیشتی حسب اعلام سازمان هدفمندسازی یارانهها و با در نظر گرفتن کسورات مربوط به اقساط وامهای پرداخت شده قبلی، میتواند در زمره وثایق قابل قبول از مشتری مورد پذیرش قرار گیرد.
سقف فردی اعتبار قابل اعطا به مشتری در این طرح حداکثر مبلغ ۷۰ میلیون ریال و مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص مؤسسه اعتباری حداکثر ۱۸ ماه است. همچنین اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاهها و پذیرنده کارت طرف قرارداد اعلامی توسط بانکهای عامل و طرف قرارداد در سامانه رفاهی ایرانیان امکانپذیر است و تراکنشهای مالی دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نیست.
مؤسسه اعتباری میتواند تسویه مطالبات محقق شده پذیرنده کارت را از روشهای زیر انجام دهد:
۱. استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره تولید از قبیل صدور اوراق گام، اعتبار اسنادی داخلی ریالی و برات الکترونیکی به منظور خرید کالا و خدمات مورد نیاز پذیرنده کارت و انتقال در زنجیره تأمین در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه
۲. بازپرداخت اقساطی مطالبات متناسب با قرارداد بانک عامل و پذیرنده کارت
مؤسسه اعتباری میتواند نسبت به استفاده از بیمهنامه اعتباری از شرکتهای بیمه دارای مجوز از بیمه مرکزی جهت کاهش ریسک بازپرداخت تسهیلات در دامنه مشتریان متقاضی هر مؤسسه (با تعداد حداقل ۲۵ نفر) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط اقدام کند؛ نرخ سود تسهیلات این شیوه نامه در قالب مصوبات شورای پول و اعتبار است و مؤسسه اعتباری میتواند با عقد قرارداد با پذیرندهها نسبت به اعمال تخفیف به مشتری اقدام کند.
دیدگاه بسته شده است.
Saturday, 23 November , 2024