مدیرعامل گروه صنعتی مپنا از راه‌اندازی نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودروی برقی در این گروه صنعتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار، عباس علی آبادی در مراسم رونمایی از نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودروی برقی در گروه مپنا با اشاره به اینکه بشر این روزها برای دستیابی به نیازهای خود طبیعت را دستخوش تغییرات زیادی می کند، اظهار داشت: این روزها شاهد سیلاب‌های عجیب و غریبی در نیمکره شمالی  هستیم که در فصل تابستان قرار دارد، حتی در برخی نقاط کشورمان هم بروز سیلاب فصلی‌ها  داریم که همه این موارد ناشی از تغییرات اقلیمی شدید است.

وی  با تاکید بر مسئله افزایش حساسیت‌ها بر روی روش‌های تولید انرژی برای جلوگیری از خرابکاری‌های گذشته انسان‌ها در طبیعت افزود: برقی سازی یکی از روش‌های متوقف کردن خسارات ناشی از فعالیت‌های انسانی است که سبب آسیب به طبیعت شده است.

مدیرعامل مپنا با اشاره به اهمیت برقی‌سازی به‌‌عنوان راهبردی که با کمک آن می توان شدت مصرف انرژی را کاهش داد، گفت: این اقدامات در گروه مپنا انجام شده است و شاهد صنعتی شدن چنین محصولاتی هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت ارائه نمونه‌های صنعتی ایرانی در رقابت با تولیدات خارجی بیان کرد: ما گاهی محصولات جدیدی را به تولید رسانده و  ادعا می‌کنیم که نمونه‌های صنعتی هستند که توان تجاری سازی شدن و عرضه شدن در بازارهای جهانی را دارند  که نیاز است در عمل به درستی این موارد محقق شود.

علی آبادی با اشاره به خاموشی‌های چند وقت اخیر در راستای کنترل مدیریت مصرف انرژی، افزود: این مسئله از مشکلات جدی حادث شده در کشور است، برای اصلاح منحنی بار مصرفی نیاز است که بتوانیم در سطح منازل ذخیره سازی برق را پیش ببریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ذخیره سازی انرژی با استفاده از دیزل‌ها در مقیاس کیلو‌وات تا مگاوات برای واحدهای مسکونی تا واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی این امکان را فراهم می کند تا به اندازه کافی برق را در ساعات کم مصرف ذخیره کرده و در ساعات پیک مصرف از این ذخیره‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا بیان کرد: یک کارخانه هم می تواند با استفاده از دیزل به اندازه ده‌ها مگاوات ساعت انرژی ذخیره کند و در ساعات پیک مصرف از این ذخیره استفاده لازم را داشته باشند، درست است که استفاده از دیزل‌ها هم از لحاظ  مشکلات زیست محیطی  و تامین سوخت مشکلات خود را دارد اما به هر حال برای جبران کسری انرژی روشی موثر است.

وی  با بیان اینکه راندمان تبدیل انرژی در استفاده از روش‌هایی مانند نیروگاه‌های خورشیدی بالاتر از روش هایی مانند بکارگیری دیزل ژنراتورها در محل کار یا محل زندگی است ، گفت: هر کدام از روش‌های تولید انرژی مزیت های خاص خود را دارد.

علی آبادی در مورد حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بیان کرد: نیاز است که در سیستم‌های ای اس اس ورود کنیم، خودروهای برقی خود بخشی از این سیستم است، این خودروها در حین حال که انرژی برق را دریافت می کنند می توانند آن را نیز منتقل کنند و به نوعی در تنظیم بار شبکه سودمند هستند.

وی با بیان اینکه در گروه مپنا توانایی شارژ خورشیدی خودروی برقی نمایش داده شده است ، گفت: یک اقدام مهم در برقی‌سازی  سیستم حمل و نقل این است که از منابع اولیه انرژی از جمله اتمی، آبی، یادی، خورشیدی، فسیل ، سوخت زباله برای تولید برق و جایگزینی آن با سوخت بنزینی خودروها و دیگر موارد استفاده کرد.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه بسیاری از روش های تولید انرژی به لحاظ اثرات تخریبی بر محیط زیست دارند و یا عدم صرفه اقتصادی باید با دیگر راه‌های ممکن و مفید جایگزین شوند ، عنوان کرد: حتی المکان باید روش‌هایی را در تولید انرژی برق جایگزین کرد که در شرایطی مانند روزهای کنونی مواجه با کمبود برق، بتواند ذخیره مناسب را در اختیارمان قرار دهد.