به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ دومین تور رسانه ای اصحاب رسانه استان البرز در مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب البرز و تصفیه‌خانه آب شرب کرج انجام شد رسانها از نزدیک با روند کار این دو مرکز آشنا و با مسئولان و کارشناسان این مراکز گفت و گو کردند. فرزانه زارعی […]

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ دومین تور رسانه ای اصحاب رسانه استان البرز در مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب البرز و تصفیه‌خانه آب شرب کرج انجام شد رسانها از نزدیک با روند کار این دو مرکز آشنا و با مسئولان و کارشناسان این مراکز گفت و گو کردند.

فرزانه زارعی مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان البرز در خصوص فعالیت این مرکز به خبرنگاران گفت: مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب البرز با سه گروه کنترل کیفیت آب، آزمایشگاه مرکزی و کنترل کیفیت فاضلاب به طور مداوم بر سلامت آب شرب و خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان نظارت دارد.

زارعی با بیان اینکه مرکز پایش هر آیتم را براساس استانداردهای تعریف شده مورد بررسی قرار می‌دهد؛ افزود: این استانداردها در بازه‌های مشخصی تعریف شده است مثلاً برای میزان نیترات حداکثر رقم ۵۰ppm در نظر گرفته شده و نباید از این میزان بالاتر باشد؛ وی خاطرنشان کرد: در آنالیزهای مرکز پایش و کنترل کیفیت آب و فاضلاب البرز وضعیت آب شرب و پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از نظر ریزآلاینده‌ها، بیولوژی، فیزیکی-شیمیایی، فلزات سنگین، سموم کشاورزی و باکتریولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در بازه استاندارد تعریف شده قرار گرفته باشد.

زارعی با بیان اینکه ۱۷ آزمایشگاه در استان برای پایش آب و پساب استان فعال است؛ افزود: در حال تلاش برای ایجاد هشت آزمایشگاه دیگر در استان هستیم؛ مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان البرز با بیان اینکه این مرکز از مراکز پیشرو کشور در پایش کیفیت آب و پساب است؛ گفت: حتی در برخی مواقع نمونه‌هایی از سایر استان‌های کشور به این مرکز ارسال می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

زارعی در خصوص روال نمونه‌برداری از شبکه توزیع آب شرب گفت: براساس استانداردها، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هر ماه باید یک نمونه جمع‌آوری شود. بر همین اساس نقاط مشخصی مانند ابتدای شبکه، انشعابات موجود در فضای سبز، مدارس، بیمارستان‌ها و … به عنوان محل نمونه‌برداری تعریف می‌شود و نمونه‌بردارهای مرکز براساس زمان‌بندی نمونه‌ها را تهیه می‌کنند تا در مرکز مورد بررسی قرار گیرد. البته گاهی نمونه‌برداری از نقاطی که دچار مشکل شده هم به درخواست شهروندان انجام می‌شود؛ وی تصریح کرد: براساس این استاندارد، روزانه ۱۸۰ نمونه در استان البرز مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد.

زارعی با بیان اینکه آب شرب مصرفی مردم البرز ا ز مرکز استان تا دورترین روستای طالقان و دیگر شهرستان‌های استان به طور مداوم توسط این مرکز در حال پایش و بررسی است و مرکز پایش به شدت پیگیر سلامت آب است؛ خاطرنشان کرد: بر همین اساس به مردم در خصوص سلامت آب شرب استان اطمینان می‌دهیم؛ در ادامه این بازدید خبرنگاران در تصفیه‌خانه آب شرب کرج حاضر شدند. در این تصفیه‌خانه سهمیه آب البرز از دو سد کرج و طالقان تصفیه می‌شود.

تصفیه‌خانه کرج آب شرب یک میلیون نفر را تأمین می‌کند

شهرام حافظ مدیر تصفیه‌خانه آب شرب شرکت آب و فاضلاب البرز پس از حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مدول اول تصفیه‌خانه آب شرب کرج سال ۱۳۸۶ با ظرفیت تصفیه ۵۰۰ لیتر در ثانیه راه‌اندازی شد؛ گفت: مدول دوم این مرکز در سال ۱۳۹۲ و مدول سوم هم امسال با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید و اکنون ظرفیت تصفیه این مرکز چهار برابر شده است.

حافظ ضمن تشریح مراحل تصفیه آب شرب، خاطرنشان کرد: در مرحله اول آب کدر وارد تصفیه‌خانه می‌شود بر همین اساس ابتدا زلال شده و با مواد ضدعفونی کننده، باکتری‌های موجود در آن نیز از بین می‌رود؛ وی ادامه داد: فرآیند تصفیه براساس ۱۷ پارامتر از مشخصاتی که آب سالم باید داشته باشد از جمله شیمیایی، co۲ ، نیترات و … با بهترین استاندارد روز دنیا انجام می‌شود.

این مسئول افزود: زلال شدن آب با دو نوع عملکرد شیمیایی و ته نشین کردن مواد کدر کننده و سپس رسوب در حوضچه‌ها و استخرهای ته‌نشینی انجام می‌شود.

حافظ خاطرنشان کرد: نهایتا آب زلال و ضدعفونی شده وارد قسمت سرپوشیده می‌شود و از فیلتر عبور می‌کند. در تمام مراحل قبلی آزمایش‌های لازم هم روی آب ورودی، حین تصفیه و آب خروجی به صورت دائم و بدون وقفه انجام می‌شود. مدیر تصفیه‌خانه‌های آب شرب شرکت آبفای البرز در پایان اعلام کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر از جمعیت شهر کرج تحت پوشش این مرکز قرار دارد و همچنان در حال تلاش برای گرفتن سهم آب بیشتری از منابع سطحی هستیم؛ در پایان خبرنگاران از ورودی آب، تأسیسات زلال‌سازی و ضدعفونی آب، استخرهای ته‌نشینی، قسمت فیلتراسیون و خروجی آب این مرکز بازدید کردند.