بابک هاشمی‌نکو رئیس ستاد فرهنگیان محمد باقر قالیباف در مناظره انتخاباتی حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عامل پیشرفت هر کشوری به شمار می‌رود و مهم این است که مسئولان آن را درک کنند؛ بیان کرد: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش باعث پیشرفت جامعه و متضمن آینده کشور است و […]

بابک هاشمی‌نکو رئیس ستاد فرهنگیان محمد باقر قالیباف در مناظره انتخاباتی حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عامل پیشرفت هر کشوری به شمار می‌رود و مهم این است که مسئولان آن را درک کنند؛ بیان کرد: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش باعث پیشرفت جامعه و متضمن آینده کشور است و اگر دولتی آموزش و پرورش را مصرفی بینند نتایج مثبتی در پی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه راهکار در نظر گرفته شده برای تقویت مدارس دولتی چیست، گفت:
برای فراهم کردن عدالت آموزشی و به دنبال آن تقویت مدارس دولتی راهی جز کاهش تنوع مدارس نداریم.

رئیس ستاد فرهنگیان محمد باقر قالیباف ادامه داد: اکنون ٢۴ نوع مدرسه در کشور داریم و برای ورود به اکثر این مدارس هم آزمون ورودی گرفته می‌شود که این مسائل باعث ضربه زدن به مدرسه دولتی است.

هاشمی‌نکو اظهار کرد: در برنامه دولت بعدی کاهش تنوع و تعدد مدارس البته با برنامه تدریجی و نه به صورت ضرب‌الاجل در دستور کار است.

وی اضافه کرد: معتقدیم که به مدارس سمپاد و نخبه پروری نیاز داریم اما باید توسعه متوازن باشد و نخبه گزینی صحیح صورت پذیرد.

هاشمی نکو با اشاره به اینکه اولویت ها برای دولت‌ها متفاوت است و در دولت یازدهم و دوازدهم برای آموزش و پرورش اولویتی قائل نبودند، تصریح کرد:در ابتدای دولت یازدهم شاهد واگذاری مدارس دولتی به غیر دولتی بودیم که اگر مجلس جلوی اینکار را نگرفته بود اکنون حدود ٧٠-٨٠ درصد مدارس دولتی به غیردولتی تبدیل شده بود.

رئیس ستاد فرهنگیان محمد باقر قالیباف به موضوع سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: تمام وزارتخانه‌ها باید در مورد اجرای سند سهیم شوند به ویژه در سند از صدا وسیما نام برده شده است که باید مسئولیت خود را ایفا کند.

وی افزود: در موضوع دانشگاه فرهنگیان پذیرش دانشجو در دولت‌های قبلی تضعیف شد و به تعداد سالیانه ٣-۴ هزار نفر رسیده بود که البته در دو سال آخر دولت این رقم افزایش یافت و در حال حاضر به ۳۵۰۰۰ فارغ التحصیل رسیده که در سنوات بعد افزایش خواهد یافت

هاشمی‌نکو درباره صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: صندوق هر ماه مبلغی از حقوق فرهنگیان کسر می‌کند تا به آنان خدمات ارائه کند اما در دولت گذشته اختلاس ٨ هزار میلیاردی را شاهد بودیم که مسببان آن در ستادهای انتخاباتی هستند.

وی درباره وضعیت معیشتی فرهنگیان و اجرای رتبه بندی برای این قشر اظهار کرد: اگر رتبه‌بندی در دولت روحانی اجرا می‌شد با بودجه ی ۵ هزار میلیاردی پیشنهادی موجب شرمندگی دولت وقت میشد اما در دولت شهید رئیسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بابت آن قانون پرداخت شد و تاکنون هم ادامه دارد.

رئیس ستاد فرهنگیان محمد باقر قالیباف ادامه داد: البته اجرای قانون رتبه بندی اشکالاتی دارد که باید موانع و اشکالات آن برطرف شود و آئین نامه آن اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش بابد به ٢٠ درصد بودجه دولت برسد، تصریح کرد: آقای دکتر قالیباف هم در نظرات خود به افزایش بودجه آموزش و پرورش اشاره داشتند اما این روند ممکن است به تدریج اتفاق بیفتد.

کاهش تدریجی تنوع مدارس در دولت قالیباف/ رشد بی رویه مدارس غیردولتی در دولت های گذشته

هاشمی با اشاره به برنامه در نظر گرفته شده دولت محمد باقر قالیباف کاهش تدریجی تنوع مدارس و افزایش بودجه را جزو برنامه های اصلی عنوان کرد.