سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بر خلاف اخباری که مطرح شده طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور خارج نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وطن بیدار؛ «مجید نصیرایی» در نشست خبری درحاشیه صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که از زمان توسعه فضای مجازی مطرح شده بود، ساماندهی این فضا بود و همه انتظار داشتند که فضای مجازی در چارچوب قانون اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت‌ها و مجالس گذشته نیز دغدغه این موضوع را داشتند که در نهایت به نتیجه نرسید ولی کمیسیون فرهنگی پس از حدود ۱۴ ماه کار کارشناسی این طرح را بررسی کرد و اعلام وصول شد، این طرح از دستور کار مجلس خارج نشده است.

نماینده مردم طبس و فردوس با بیان اینکه هر زمان که صحبت از ساماندهی فضای مجازی می‌شود، عده ای دانسته یا ندانسته از حواشی آن صحبت می‌کنند، اضافه کرد: بیش از ۲ هزار ساعت توسط افراد کارشناس و فنی درباره این طرح کار کارشناسی انجام شده و دستگاه‌های مختلف در این باره نظر دادند ولی برخی انگار طرح را نخواندند.

نصیرایی ادامه داد: این عده معتقد هستند در این طرح قرار است فیلترینگ انجام شود و پلتفرم‌ها خارجی را مسدود کند و ساماندهی را فیلترینگ معنی می‌کنند. درحالی که یکی از ماموریت‌های کمیسیون فرهنگی در این طرح ساماندهی است و موضوع فیلترینگ مطرح نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براینکه در این طرح به موضوع فیلترینگ تمرکز نشده است، گفت: تمرکز بر ساماندهی، حمایت از پیام رسان‌های داخلی، حمایت از نخبگان و متخصصان ایرانی در حوزه فضای مجازی و تمرکز بر ایجاد ضمانت اجرایی بر آنچه که قانون ایجاد کرده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ گفت: بر اساس این مصوبه هر فردی که می‌خواهد فعالیتی در فضای مجازی داشته باشد باید ثبت نام کرده، بر اساس مقررات فعالیت کرده و در داخل ایران نیز دفتر و نماینده ایرانی الاصل داشته باشد و همچنین اطلاعات کاربران ایرانی در کشور بماند.

نماینده مردم طبس و فردوس ادامه داد: اینکه این مصوبه پس از ۴ سال هنوز اجرایی نشده است، به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی است و بر اساس این طرح در صورت خودداری مسوول از اجرا،  انفصال از خدمت تا محرومیت قضایی و مالی برای وی در نظر گرفته می‌شود.

نصیرایی با بیان اینکه در برخی از کشورها از جمله آمریکا ۲۷۰ قانون برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد، گفت: در هیچ جای دنیا مانند ایران فضای مجازی رها نیست و حتی برخی به این رها بودن افتخار می‌کنند که سبب شده شرایط نابسامانی در فضای مجازی کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در داخل کشور نه تنها از پیام رسان‌های ایرانی حمایت نشد بلکه ۷۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور به پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام و تلگرام داده شده است و چرا نباید این میزان از پهنای باند در اختیار پیام رسان‌های ایرانی باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برای محقق شدن این موضوع باید از پیام رسان‌های داخلی حمایت کرد، گفت: در هر حوزه‌ای مانند نرم افزارهای نشان و بلد که جانشین ویز شده شاهد بودیم که حمایت به تولید محتوا منجر شده است.

نماینده مردم طبس و فردوس ادامه داد: بر اساس این طرح برای نهادهای دولتی که مجوز فعالیت در فضای مجازی را نداشته باشند، جرم‌انگاری می‌شود. همچنین در این طرح بنا نیست برای کاربران ایرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کند، جرم انگاری شود و این موضوع دروغ محض است.

نصیرایی درباره اینکه اگر پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و توییتر شرایط این طرح را نپذیرفتند، سرنوشت آنها چه می‌شود، گفت: تا زمانی که در فضایی حداقل یک درصد کاربران ایرانی در آن فضای فعال باشند، این مشمول حمایت خاص است و اگر پلتفرم خارجی شرایط این طرح را نپذیرد، تا زمانی که مشابه ایرانی آن پلتفرم خارجی تولید نشود، حق فیلتر کردن آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مجلس تحت تاثیر جوسازی‌ها نیست، افزود: طرح به صورت کارشناسی دنبال می‌شود و هرجا ابهامی وجود داشته باشد، به صورت فنی طرح را پیگیری می‌کند. البته بنا بود که طرح بر اساس اصل ۸۵ دنبال شود و اصل ۸۵ این فرصت را به ما می‌دهد که طرح به صورت تخصصی تر پیگیری شود.

نماینده مردم فردوس و طبس با بیان اینکه زمان کشور محدود و مسائل و مشکلات کشور فراوان است، اظهار داشت: مطرح شدن طرح بر اساس اصل ۸۵ در وقت نیز صرف جویی کرده و باعث پختگی و اجرای آزمایشی آن می‌شود تا در صورت ضعف این قانون، اشکالات طرح را تدبیر کنیم.